En släng av kycklingfobi

Jag hade tagit ut två kycklingfiléer ur frysen och kom nån timme senare på, mitt när jag surfade, att jag bara hade hällt ut dem ur påsen, det vill säga att de troligtvis låg ovanpå varandra. Ingen bra tina-teknik. Så jag reste mig och petade på den ena kycklingfilén, som ramlade ner på tallriken fint bredvid den andra. Och så satte jag mig vid datorn igen.


Sen gick det ett tag och jag insåg att jag hade rört vid rå kyckling och glömt att tvätta händerna efteråt. Har jag stoppat fingrarna i munnen? Räcker näsan för att man ska få -bakter eller vad det heter? Hade jag alls stoppat fingrarna nån annanstans än ... ??? På tangentbordet och musen, såklart. De är nog förorenade nu. Tvättade händerna med alkogel och trodde saken var biff, no pun intended.

Lagade så småningom mat. Fick tvångstankar om rå kyckling: Nu har jag kycklingsaft på händerna och tog i handtaget på stekspaden utan att tvätta mig, måste jag byta stekspade? Ja, egentligen var väl de flesta frågorna i den stilen. Ni har fantasi nog för att ana vad jag tänkte under de 20 minuterna jag stod vid spisen och skärbrädan och gjorde kycklinggryta med paprika, svamp och cashewnötter. Dessutom är det slut på matskedar (dvs alla 12 är i diskmaskinen) för att jag inte vågade stoppa nåt i munnen som jag hade lagt ner nånstans, medveten om att jag är så glömsk att det gott och väl kunde ha kommit kycklingsaft på just den ytan.

Sen insåg jag att jag har lagat kyckling på samma sätt i alla år. Jag är inte så dum att jag skär paprika på samma skärbräda som kycklingen (jo, det gör jag, men jag diskar den i skållhett vatten först -- och kniven också. Med diskmedel, om det behöver förtydligas). Och jag har nog aldrig fått matförgiftning i hela mitt liv och bara haft magsjuka typ två gånger sen jag var 15 år. Det vill säga, mina och min ursprungsfamiljs kycklingvanor är säkert korrekta nog. Men det är så lätt att oroa sig i onödan.

För kanske har jag en stålmage och Mikael kommer att spy på löpbandet. Om 40 minuter är det 4 timmar sen han åt. Det här kan bli en kul kväll.

Inga kommentarer: