Gissar dina favoritböcker

Sajten bok.nu saluförs som "personliga boktips baserade på din egen smak". Några matematiker eller programmerare med litteraturintresse ville hitta på ett sätt att låta ens åsikter om lästa böcker avgöra hur sannolikt det är att man ska gilla en viss annan bok, och så kom sajten till. Jag tyckte det lät jätteintressant, gick med, och poängsatte de böcker jag läst på deras topplista. Fick massa förslag, mest Agatha Christie-böcker (som jag har läst och älskat men minns inte längre vilka), men även dessa:

Stephen King -- Att skriva är att leva (inte läst, vill läsa)
Michael Ende -- Momo eller kampen om tiden (har börjat på den flera gånger på tyska)
Donna Tartt -- Den hemliga historien (aldrig hört talas om, kan vara bra)
Maria Gripe -- Skuggan över stenbänken (läst, älskade den)
Jane Austen -- Förnuft och känsla (duh)
Joyce Carol Oates -- Blonde (har aldrig läst henne, men borde)
Roald Dahl -- Matilda (borde ha läst den!!)
Per Anders Fogelström -- Vävarnas barn m fl böcker (nja... är inte så hågad av historierealism)
Åsa Larsson -- Till dess din vrede upphör m fl böcker (har inte läst många svenska deckare, har förutfattade meningar...)
Harper Lee -- To kill a mockingbird (skäms, men har inte läst den heller)
Alexander McCall Smith -- Damernas detektivbyrå (läst och älskar)

Förstår att ju fler man har läst och poängsätter, desto mer ackurat kan programmet förutspå vad man kommer att gilla.

Dessutom föreslogs att jag skulle läsa Låt den rätte komma in. Precis den boken har Mikael just lånat mig och tycker att jag ska läsa.

Jag älskar att bröllopsurfa, don't get me wrong, men det ska bli skönt när man har tid att läsa böcker igen!

Inga kommentarer: