Samlat hela veckan

Jag har samlat ork hela veckan för att laga mat idag. Mikael hade redan tagit fram laxen ur frysen men jag glömde att kolla hur tinad den var så satte klockan som om den var fryst. Torr fisk. Och sen glömde jag att ens titta på vad ugnen stod på för värme. Torrare fisk. Sen glömde jag ha koll på riset så det blev också torrt. Vid det här laget hade jag blivit andfådd tre gånger. Sen skulle jag göra mig till och göra sallad. Göra och göra, hälla ur en påse, dela körsbärstomaterna i bitar, skrynkla lite fetaost. Glömde att Mikael inte gillar dressing men hann stoppa mig efter en halv tesked. Skulle göra mig till riktigt ordentligt och ha i cipolla rossa, rödlök från Kalabrien. Den vi åt på plats för några år sedan var så fantastiskt god. Men jag tog bara en rätt liten bit och skar dessutom i mycket små bitar, för säkerhets skull. Men jag glömmer att grönsaker i Italien är söta av sol, i Sverkge smakar lök lök. Så den salladen blev ingen höjdare. Sen vilade jag igen och skulle ta lax på tallriken men spillde i ett snyggt mönster hela vägen från formen ner på spisen, handtaget till ugnen, underluckan och golvet. Mikael hörde ett ljud och kom och kramade mig och torkade upp. Jag la mig på soffan och orkade inte äta förrän det torra riset och den torra fisken var ljumma. Då spillde jag även ut dricka.

Jag ställer in hjärtoperationerna jag hade planerade för ikväll.

3 kommentarer:

modren sa...

Därför gör jag alltid ett täcke på laxen innan jag skickar in den i ugnen. Bre på majo så blir fisken saftig. Det är det enklaste. Man kan krångla med ett örttäcke också om man vill och orkar.
Men jag är säker på att maten blev god ändå!
Jag gjorde fem stora kotletter i crockpotten, ni hade kunnat få hälften. <3
God morgon
modren, f t sömnlös

Anja Olergård sa...

Jag hade täcke! Majonnäs blandat med turkisk yoghurt, citron, dill, s&p.

Nilla sa...

Så typiskt att allt sånt ska hända ner man har minusork.