Drömmen

Det här är ju inte en slumpmässig bild, det fattar jag. Skorna och boken och handväskan matchar huset. Rom är det visst. Men den gör precis vad den ska, nämligen får mig att längta till Italien. Nu kan man inte beställa en kanelbulle där men annars skulle nog allt jag önskar finnas på den här bilden. Om Mikael satt mittemot mig.
Kommer aldrig att glömma när vi var på Sicilien och han låtsades prata italienska på rummet och sa spumante. Och jag tyckte att han åtminstone kunde hitta på ett ord som lät riktigt! Och sen typ tre dagar senare på en restaurang i Cefalú är spumante med på en vinmeny och det betyder sparkling! Jag kommer tyvärr ihåg det fortfarande och det är ju inte så lätt då att vara styv i korken, som princip, när man har haft fel, en gång.

Apropå att ha rätt så kom jag på en sak när vi tittade på tv och Joey i Vänner hade en teaterkollega som spottade när han pratade. Jag minns när jag läste franska i 7:an och läraren sa att man skulle kunna lägga en liten pappersbit på fingret, hålla den framför munnen och säga "un petit pois", en liten ärta, utan att papperet flög av, för att man inte aspirerar på p på franska. Då sa Mikael att aspirera betyder andas in och andas ut heter expirera (det ordet är jag inte säker på att han sa så, jag minns bara själva diskussionen). Han är väldigt säker och jag är lika säker, men tror ändå att jag måste ha fel eftersom Mikael inte har ME-hjärna och att det är väldigt viktigt i vården om man menar andas in eller ut. Och nåt som börjar på ex måste ju betyda ut.

Några timmar senare känner jag mig lika säker men får inte ihop det med vad Mikael säger. Så jag googlar. Då hittar jag två artiklar på Wikipedia, en medicinsk som säger att aspirera betyder i princip att ha fått in t ex mat i luftstrupen, dvs att man har andats in nåt som inte ska vara där och kommer från latinet för andas ut.

Aha! Den latinska roten stöder mig medan den medicinska användningen stöder Mikael. Men längst ner kan man också läsa om ordet aspirera (fonetik). Och där står en lååååång artikel om att aspirera är att andas ut/släppa ut en luftström/-stöt när man säger en konsonant (vilka sorters konsonanter dessutom) och oftast efter konsonanten men i nåt fall, på isländska, före. Kanske på frikativer, men jag har glömt det nu. Men blev så glad för det visade sig att aspirera på p är rätt användning av ordet, plus att aspirera som andas in medicinskt också är rätt! Så trots att Mikaels och min åsikt var diametralt motsatt, och inte bara som vi gissade utan vi "visste" bägge två att vi hade rätt, så var båda förklaringarna rätta. Det är en viktig insikt att göra när man är gift. Även om han säger nåt annat än jag kan han också ha rätt! Och för all del, om man är den som inte brukar orka stand one's ground, så kan man minnas att man själv också kan ha rätt även när det inte verkar som det.

Mikael kom förresten på att jag borde skriva som tacksamhetsdagbok, men istället skriva ner när jag gör nåt bra. Även små saker, som skriva nåt snällt, tacka osv, så att jag varje dag kan se vad jag tillför världen, eftersom jag nu har så svårt med att tro på mitt värde. Jag tänker skriva massor av bra saker som man kan göra, och dagar när jag är deppig och inte ens kan komma på nåt själv, så ska det finnas färdiga förslag. Och kanske kan jag säga att efter x antal så får jag belöna mig med nåt. 

Jag såg en supersnygg blus på rea för 149:- på Zizzi härom dagen och tänkte först köpa den, men sen inser jag att jag inte behöver en finblus i soffan, men vad jag hade velat ha ett jobb att gå till, fast just nu jobbar de flesta i skjorta och kallingar, men ändrade mig nästa dag för att den var marinblå med rosor och det var sånt bra pris. Men då fanns den inte mer.

Jag vet inte om jag ska lära mig av den erfarenheten att 1) om man inte gör nåt åt det man vill ha med en gång så går det en förlorat, eller 2) att universum hindrade mig från att köpa en vacker blus som jag inte kan se att jag skulle kunna ha på mig förrän om ett halvår, den var nämligen långärmad, och inte ens då vet vi hur det blir med fysisk distansering och om det finns tillfällen där jag kan ha den. Och som Mireille brukar säga att man inte får användning av sina paljettkjolar för man kan inte gå på vårdbesök i paljettkjol.

Inga kommentarer: