Vad hjälper?

Jag har precis läst inledningen till en bok om hur man hanterar ME. Fyra saker nämns som predictably lead to improvement:

1. Symptom management. Smärtor och sömnstörningar ska hanteras, för de förvärrar och perpetuate sjukdomen.

2. Pacing. Vila, begränsa den dagliga aktivitetsnivån.

3. Terapi. Depression, ångest och emotionell stress kan och bör man göra nåt åt, samt att man ska lära sig copingstrategier.

4. Aktivitet. Lätt, regelbunden aerobisk träning.

Mitt problem med 4. är att jag redan har använt mer än jag har i punkt 2. Med hjälp av 3. borde jag lösa det då.

När jag lyssnat på forumen på fejan verkar det finnas några behandlingar som hjälper:

1. Pacing
2. Naturläkemedel, kosttillskott, kinesiologi
3. Kraniosakral terapi (KS)
4. B12-injektioner, LDN

Jag har hittat och valt ut en KS-terapeut som jag ska gå till. Dessutom ska jag prova floating (det är inte särskilt lättillgängligt vilket kanske förklarar frånvaron av resultat/åsikter). Sedan ska jag också gå till psykolog etc. Kanske få hjälp med pacing, om hen kan, annars sorgbearbetning och ny självkänsla. Det här är vad jag ser att höstterminen ska gå till. Jag fortsätter såklart med LDN, botox och går till naprapaten vid behov, mer sällan hoppas jag, så jag frigör tid till det andra. Är fortfarande stressad, det blir jag så fort jag måste skriva myndighetsbrev eller sånt. Nu är det hemförsäkringen och en handfull sjukrelaterade grejer som pockar på. Få se vad jag orkar imorgon. Måste ju vila mig efter idag (naprapat) och inför torsdag (besök av en väninna) också. Fy, hatar stress. Jag har massor av ledig tid men tyvärr går det mesta av den tiden inte att använda till nåt vettigt, knappt ens läsa en tidning.

Men nu är det dags för en bättre attityd, life roligare innehåll och gladare röstläge.

Orkar inte leta fram en bild på en get i högklackat, så ni får tänka er det själva. With a smile!

1 kommentar:

Monica sa...

Åh nej! Hade skrivit lång kommentar, men är sjuk och orkar inte skriva mer. Du har i alla fall mina sympatier och jag tycker du ska testa kinesologi och KS. Kram!