Grattis!

Både M och jag är trötta idag, av olika anledningar. Men samtidigt känner jag att jag måste fira. Har till och med duschat ju!
Vi har en färdigmat i frysen, från Ikea faktiskt (visste inte ens att de konkurrerade med Dafgårds mfl). Det är köttbullar, brunsås och potatismos. Det måste ju vara det svenskaste man kan äta. Om Mikael och jag delar på den, kan man räkna det som att vi har firat nationaldagen då? Nej, jag vet.

Men om jag vispar ihop lite chokladmousse och serverar med hallon och grädde, då räknas det!

Grattis på födelsedagen, Sverige, jag älskar dig.





Sverige

Sverige, Sverige, Sverige, fosterland,
vår längtans bygd, vårt hem på jorden!
Nu spela skällorna, där härar lysts av brand,
och dåd blev saga, men med hand vid hand
svär än ditt folk som förr de gamla trohetsorden.
Fall, julesnö, och susa djupa mo!
Brinn, österstjärna, genom junikvällen!
Sverige, moder! Bliv vår strid, vår ro,
du land, där våra barn en gång få bo
och våra fäder sova under kyrkohällen.
Text: Verner von Heidenstam
Musik: Wilhelm Stenhammar

Inga kommentarer: