Hakat upp mig?

Igår lagade jag spaghetti och köttfärssås till middag. Såååå förvånande. Att jag lagade mat, ja, men inte att det blev spaghetti med köttfärssås. Det måste vara min favoriträtt. Vet inte varför jag är så besatt av det. Till exempel åt jag det varannan dag när vi var på smekmånad. Varannan dag! Kände mig som en bortskämd unge som tog pasta istället för alla inhemska koftor och kebaber, som var supergoda, men om jag får välja så väljer jag spaghetti och köttfärssås. Vilken förfinad smak, not... Men det bästa med gårdagens middag var att det blev en portion över, som jag åt nån gång på natten när jag inte kunde somna (igår och som rekord på sistone somnade jag strax efter 07.00. Pest. Idag grät jag av ingen anledning. Men slut på det tjafset) och nu har jag såna cravings efter pasta att jag på allvar funderar på att koka mig några makaroner. Hade vi haft snabbmakaroner hemma hade jag definitivt gjort mig en sats.

Att man har craving efter pasta tyder nog på ett visst kolhydratberoende. Inser jag sorgligt...

Och för att tillfredsställa mina cravings får ni här några favoritbilder. Ä güete! (Smaklig måltid på schweizertyska)

Alla bilder från Martha Stewart, där man också kan hitta recepten (jag har använt de ursprungliga  namnen på recepten så det är bara att söka på namnet om ni lockas av nåt).

Först några baked pasta dishes:


Spinach and prosciutto lasagna

Pasta cake

Roasted-vegetable lasagna

Traditional lasagna bolognese

Chicken tetrazzini

Pastitsio (tvivlar stort på att det verkligen stavas så...)

Zucchini lasagna

Ricotta manicotti with tomato sauce

Baked penne with chicken and sundried tomatoes 



Gnocchi with mushrooms and gorgonzola sauce

Linguine arrabbiata

Pappardelle pasta with olives, thyme, and lemon (men jag petar bort oliverna)

Penne alla Norma (siciliansk rätt med zucchini och aubergine, som såklart härbärgerar särskilda minnen för mig)

Perfect spaghetti with tomato sauce

Spaghetti and meatballs

Spaghetti carbonara

Tagliatelle with mushroom ragu


Och till sist, Quick pasta recipes. Det finns totalt 102 recept i den kategorin, och ändå piper snart mikron för min färdiglagade frysrätt. Sorgligt!

Spinach linguine with ham and broccoli

Orecchiette with sausage and roasted peppers

Fusilli with shrimp and peas

Farfalle with smoked salmon and cream cheese

Bucatini with pancetta, tomatoes, and onion

Baked ziti with crunchy Italian salad and garlic bread

Asparagus, snap pea, and avocado pasta

Eggplant bolognese

Chicken fettucine with pesto cream sauce

Pasta with rosemary shrimp scampi

Easiest spaghetti and meatballs

Salmon pasta

"Pling", det var maten. Hoppas jag får sova snart. Vi hörs imorgon eller så!

1 kommentar:

Monica sa...

TUR att jag redan hade ätit frukost. Mina pasta-cravings har gått över vid det här laget. Passar tyvärr inte min livsföring längre. MEN - som tur är går det finfint att äta de flesta av tillbehören och såserna till annat gott, så jag sparar några av länkarna. Mums!