Nobelpris

Det var lite roligt att han som fick medicinpriset fick det för att ha ... vad säger man så det blir rätt??? ... typ hittat på hur man ska göra IVF.

Sen var det väl fysikpriset som gick till nån som kom på att göra material med kolatomer som var en atom tjockt. Känns inte lika personligt användbart, men kanske kan jag få en grymt platt TV nån gång på grund av honom/dem.

Litteraturpriset däremot. "Äntligen" gick det till nån jag kände igen namnet på. Mikael trodde mig knappt, men jag hade verkligen hört talas om honom förr. Däremot erkänner jag snabbt att jag inte hade hört ett knyst om Le Clézio t ex. Och även om jag hade hört talas om Mario Vargas Llosa har jag inte läst nåt av honom.

Hmm, det här måste undersökas vetenskapligt. Hur många av nobelpristagarna i litteratur sen, säg 1990, känner jag igen namnet på? = * Hur många har jag läst nåt av? = **

2010 - Mario Vargas Llosa *
2009 - Herta Müller
2008 - Jean-Marie Gustave Le Clézio
2007 - Doris Lessing *
2006 - Orhan Pamuk
2005 - Harold Pinter
2004 - Elfriede Jelinek
2003 - John M. Coetzee
2002 - Imre Kertész
2001 - Sir Vidiadhar Surajprasad Naipaul
2000 - Gao Xingjian
1999 - Günter Grass *
1998 - José Saramago
1997 - Dario Fo *
1996 - Wislawa Szymborska
1995 - Seamus Heaney * (** nån dikt om the bog bara, så det räknas knappt)
1994 - Kenzaburo Oe
1993 - Toni Morrison */** (en hel bok, men i skolan...)
1992 - Derek Walcott
1991- Nadine Gordimer *
1990 - Octavio Paz

NU känner man ju igen alla namnen, och det är svårt att komma ihåg vilka man egentligen hade hört talas om innan de blev Nobelpristagare, men att bara ha läst en, och som kurslitteratur, det är lite tveksamt. Rätt värdelös lista för en som säger sig vara humanist och litteraturälskare. Men vad står på mitt nattduksbord? Sex-sju deckare...

Inga kommentarer: