Estlandsresa

Dag 1, lördag, på färjan (TallinkSilja)

Det fanns ingen bio som på Englandsfärjan, men vi klarade oss ändå. Vi hade lyxat till det och köpt ett par tidningar var. Inget säger semester mer än något roligt att läsa! Vi hade också TV i hytten (det var inget speciellt för vår hytt, men jag tyckte ändå det kändes lite lyxigt). Toan stank avlopp och det är ju en typiskt manlig uppgift att fixa. Mikael vred på alla kranar och spolade medan jag låg och stängde näsan. Skönt å va gift.

Såklart kollade vi också in tax free-butiken, och trots att jag bara tog på mig två parfymer lyckades jag ändå glömma vilken den ena var. Det kära besväret att välja ny parfym sköts upp till hemresan. Mascarorna kostade flera hundra, så det tänker jag också fixa hemma. Det blev också "lite godis", som i vanlig ordning inte var billigare än på ICA. Men det finns inget som säger färja mer än "travel size candy". Bilar och tidning, mmmmm!

Vi åt buffémiddag vid åttatiden. Laxen var grym,

och likaså de ugnsstekta timjanpotatisarna. Och efterrättsbordet, med sin segrare av chokladmousse med grädde och färska bär. Som väl var satt det inte några vi-som-inte-kan-sjunga-körer och skrålade bredvid oss, så vi fick behålla maten. Fast man funderade väl på att bli bulimiker ändå, bara för att man hade vräkt i sig så mycket. Vi rullade därifrån och rätt i säng.

Dag 2, söndag, i Tallinn

Vi kom fram 10, men hade sovit rätt kasst bägge två, så vi tog det lugnt och gick inte av båten förrän vid 11. Inga köer nånstans. Taxi till hotellet, Tallink City Hotel, som var stoooooooooort och nybyggt.

Det hade inte stått nånstans när incheckningstiden var, men den var inte på flera timmar, så vi ställde in bagaget i förvaringsrummet och gick tvärsöver gatan till Viru Keskus, tydligen Tallinns lyxigaste galleria, och hittade en öppen restaurang och åt lunch (eller ja, frukost också var det ju). Nån combo platter för två, där allt var friterat -- från lökringar och oststänger till kycklingbitar och pommes. Nu överdrev jag -- ananasen var bara grillad, inte friterad. Sen tog vi en taxi till kyrkan. Taxi var billigt, men inte löjligt billigt. Det var jätteroligt att gå i kyrkan nån annanstans, precis som jag skrev före avsesan -- och sjunga psalmer på ett omöjligt språk -- och vi fick många leenden och sisådär 8 missionärer hälsade på oss. En ung estnisk kvinna översatte talen åt oss. Hon kunde så många kyrkord att vi båda två var säkra på att hon översatte för kyrkan. Det gjorde hon. Det var också roligt att se hur många de var, vilka färger kapellet var inrett med (foajén såg förresten ut exakt som Lunds kapell) och vad de hade för bröd till sakramentet.

Efter sakramentsmötet gick vi faktiskt därifrån, för vi kände oss möra efter natten. Vi stannade vid vad vi trodde var en mataffär, vilket det också var, och köpte bananer, bröd och juice, och gick sedan vidare till busshållplatsen. Buss nr 40 gick hela vägen hem. Lite kul att transportera sig som infödingarna.

Vi checkade in och packade upp och läste och vilade. M fick lågt socker vilket blev rätt otrevligt, sen somnade vi, eller i alla fall jag.

Dag 3, måndag, i Tallinn

Vi sov så länge vi ville, till efter 12 tror jag, och sen gjorde vi oss i ordning för dagen. Vi bestämde oss för att försöka få tag på Segway-uthyrningen som jag läst om, och kvinnan i receptionen hjälpte oss. Vi åt lunch på hotellet för 105 pengar för huvudrätt för bägge och en creme caramel till mig. Kursen står i 0,65, d v s lunch för två plus en efterrätt gick på under 70:-.

Visserligen var det lite bambastandard på maten, men det var inte äckligt och vi blev mätta. Med en brulépudding i magen visste jag att jag skulle klara vad som helst den dagen. Sen bytte vi rum, eftersom vi hade fått ett dit det trådlösa bredbandet inte nådde (det ingick i priset). Vi fick ett lite större rum på översta våningen, och utsikten var panoramisk, även om det mest var fula industribyggnader åt det hållet. Vi hade inga fåtöljer, men å andra sidan ett skrivbord. Vårt rum var också rätt stort.

Golvet i badrummet var värmeslingat, och jag överdriver inte när jag säger att det var så varmt att det var obehagligt att gå på det. Vi lyckades inte heller sätta på fläkten i rummet, men efter färjehyttens kyla klagade vi knappt på att vi bodde i ett varmt rum. Vi klädde av oss (det är ju alltid en smidig lösning om man är varm) och vilade oss lite till, eftersom vår bokning på Segway gav oss en halvtimme eller så över. Sen gick vi till Gamla stan, som var en eller ett par kvarter bort. Kanske precis så långt att jag inte borde ha promenerat, men jag klarade det. Det första vi ser när vi kommer in i Gamla stan är en medeltidsborg, eller resterna av den, bredvid en McDonalds. Vet inte vad man ska säga åt sånt.

Sen hyrde vi två Segway, och eftersom vi har åkt förut, behövde vi ingen kurs, utan killen såg bara att vi kunde stanna och svänga, och släppte iväg oss. Vi åkte omkring i Gamla stan i en hel timme och det var så roligt att jag inte finner ord! I reklamen stod det nåt om att om man åker Segway i Gamla stan så blir det roligt även för den som "hates culture". Hrm, det var kanske jag, det :) Förutom de små kullerstensbeklädda gatorna med affärer, restauranger och turistfällor, såg vi Rådhusplatsen som vi inte fattade på länge att det var det, för rådhuset såg ut som en kyrka. Ett apotek från 1492 låg i ena hörnet och jag gick in, men det var bara gamla trädiskar och pillerburkar i glasskåp, så vi hoppade snabbt upp på våra Segways igen och fortsatte utforskandet. Vi hade dödskul! Vi stannade och vilade en minut vid en önskebrunn, och en annan minut på torget. Ju mer jag åkte, desto mer lärde jag mig att åka utan att spänna kroppen, varken armarna eller benen, mer än nödvändigt. Man måste ju hålla balansen, men det är också allt.

Mikael lärde mig också att man ser snyggare ut i hjälm om man drar fram den så mycket man kan ner mot ögonbrynen. Jag tackade honom för att han vaktar min fåfänga! Men apropå hjälm så fick jag hjälmfrisyr (platt uppe, lockar utåt längre ner), men det var så roligt att jag inte ens brydde mig. Vi åkte upp för en rätt brant backe som ledde till en panoramautsikt.

Sen åkte vi tillbaka. Vart vi än åkte tittade folk intresserat på oss och log. Vid två tillfällen såg vi småkillar som glodde helt ohejdat och så fort vi åkt förbi började prata med sin pappa. Det är nåt visst med killar och transportmedel. När vi hade lämnat tillbaka Segwayarna var det lite ledsamt, för i en timmes tid hade vi varit de coolaste människorna i Tallinn, och folk hade lett åt oss hela tiden och vi åt dem, men sen var vi bara helt vanliga personer. Det är svårt när berömmelsen släpper.

Sen släpade vi oss till en restaurang på Rådhusplatsen som skröt med äkta medeltids-Baltic cuisine. Men vi åt samma grillbiff och ugnspotatis med pepparsås som man kan få i vilken annan stad som helst. Gott, men sannerligen inte baltiskt. Sen släpade vi oss genom gamla stan, genade genom shoppingcentret, och över gatan. M frågade två tjejer om det fanns en mataffär och de kunde inte förklara på engelska utan följde med honom. Jag kom i släptåg men satt sen på en bänk utanför medan han handlade. Vi hade inte fattat om de inte visade oss, för vi visste inte att det fanns en nedervåning, nedanför gatuplan, i shoppingcentret, där mataffären låg. Smidigt.

Sen satt Mikael och jobbade och jag läste min bok och sträcktuggade Bilar. En hel påse gick åt. Man kan ju inte precis påstå att jag har tänkt på vikten så särskilt mycket den här semestern...

Dag 4, tisdag, i Tallin och på färjan

Rummet var så varmt att jag duschade tre gånger på morgonen. Sen åkte vi taxi till ett shoppingcenter som inte var Tallinns lyxigaste. Jag hade läst att priserna skulle vara 60% mot våra och ville minsann inte handla Hilfiger-grejer i ett designat shoppingcenter för dyra pengar. Men vi började med att äta lunch (eller frukost som det också vanligtvis kallas). Jag åt lax och kokt potatis, och det smakade lite bättre än bamba, men inte mycket. Men det var löjligt billigt. Sen gick vi runt i shoppingcentret, mest tillsammans men ibland på varsitt håll. Jag köpte tre plagg på Lindex (!!), en tygväska som jag ska ha till kyrkan, på Tiimari, tre bijouterismycken på nån billighetsaffär (bl a en brosch som var ett stort M, hihi) och en sidenscarf för 39 EEK (ta gånger 0,65!). PTA eller Piretta, eller vad det nu heter, var som en dröm med suuuuuuuuuuupersnygga, välskräddade kläder, men inga tjockis-storlekar. Var inne i en affär som sålde den danska kedjan Zizzi:s kläder i stora storlekar, men jag hittade inget jag gillade. De är lite dansk-bohemiska, och jag behövde ju inget, så om det inte var superbilligt tänkte jag inte köpa det. Sen satt vi och åt varsin glass (jag tog en kula var av blåbär, hallon och choklad -- gudomlig glass!) och vilade, och shoppade mer, eller försökte i alla fall. M köpte bara en engelsk sci fi-bok, så honom var det lite synd om. Precis när vi skulle gå såg jag en Accessorize, där jag hittade två supersnygga halsband. Men de kostade 309 EEK var och jag var för snål. I taxin på väg därifrån kom jag på att jag skulle ha köpt bägge ändå. Vi har ju inte precis köpt några souvenirer...

Sen hämtade vi väskorna och tog en taxi till hamnen. Hamn heter på estniska sadam. Lämpligt...

Vi låg i hytten tills en halvtimme efter avgång, och då gick M och bytte hytt. För en femhundring fick vi utsikt och dubbelsäng. Vi, främst Mikael, hoppades på bättre sömn än på den hårda bristsen han legat på på ditvägen. Utsikten var suverän, och hytten kändes lyxigare än den andra -- den hade till och med en garderob!

Sen åt vi middag, som var resans bästa, köpte en parfym till mig (nån Mexx som var rätt billig!), köpte lite mera godis, kröp hem till hytten igen, där jag tog på mig pyjamas och huttrade. Vi såg på TV, läste och pratade. Och somnade, men inte till vågskvalp, för båten rörde sig knappt på hela resan, kändes det som. Skönt.

Dag 5, onsdag, framkomst

Genom det där fönstret i hytten som Mikael betalade extra för hade vi inte förväntat oss att rulla upp rullgardinen i Stockholm på morgonen och se att himlen var vit och luften full av fallande snö. Säger inget mer om det, alla har säkert samma åsikt om snö i april.

M köpte lite grejer till barnen i tax-freen och vi packade ihop oss och lyckades även den här gången gå den långa, långa vägen från båten. Den där rampen är ju en kilometer lång! Han hämtade bilen medan jag satt i ankomsthallen och såg på hur folk försökte stoppa in för stora resväskor i bagageplåtboxar.

Efter en viss fadäs som jag inte nämner nåt om, samt köp av filmjölk och tulpaner (filen var till Mikael och tulpanerna till mig), kom vi hem till en brevlåda full med reklam. Det snöade fortfarande, men snön på marken var borta. Det var i alla fall underbart. Vi har ju njutit av knallblå himmel och vårjackeväder i Tallinn, så detta var väl ett bakslag.

Mikael har jobbat hela eftermiddagen nu medan jag vilade i sängen i 4 timmar. Helt slut, men mycket lycklig med en fantastisk resa.

Till middag idag blev det bara yoghurt, skinkmackor och apelsinjuice. Jag har inte riktigt förlikat mig med ödet att behöva laga mat igen.

Jag har några kort på mobilen, men nu är jag i ärlighetens namn för trött för att hämta den. Men jag sätter in dem imorgon. Så kom och hälsa på igen, så får ni se Mikael i hjälm :)

P.S. Tack och lov att vi inte skulle flyga till Tallin!!!!!!!!!!!!!!!

P.S. Inlägget var för långt för att stavningskontrollen skulle göra hela. Verkar det som. Sorry.