Besviken kund!

En av mina vardagalyxer är att köpa nya lakan. Jag hade sett några fina på Mio för flera månader sen som skulle passa perfekt på sommaren och de kostade bara 149:- styck. 

Jag tänkte att med så lågt pris är de kanske lite skrovliga eller så. Vi behövde också nya/extra örngott. De hade också en drive med att man som medlem fick 250:- rabatt om man handlade för 500:- och jag skickade Mikael med en inköpslista sista dagen på rabatten.

Han kommer hem med påslakanen och örngotten men säger att det inte stämde med priserna. Så han köpte tre andra örngott också som jag hade satt som alternativ 2 bara, plus att Jonte som var med köpte nåt för 200:- för att komma upp i beloppet. Jag räknade igen och det skulle kosta lite över 500:- med bara två påslakan och tre extra vita örngott. Så jag fattade inte vad som inte har stämt.

Men så kollar jag kvittot lite noggrannare och då har de sänkt påslakanen till halva priset. Tänkte inte mer på det. Det var ju mitt fel nummer ett.

På Mio kommer grejerna i fina tygpåsar. Bra för miljön och jag älskar ju påsar, även om jag inte vet vad man ska använda dem till. Så idag står jag upp en stund vid bänken och tar ut alla sakerna ur sina påsar för att tvätta dem.

Sagt och gjort. Lakanen känns väldigt konstiga.

Det var dock inget mot hur de kändes när de kom ur tvättmaskinen. Allt låg inuti ett av påslakanen och tyget kändes som en läskig skjorta från 70-talet. Tänkte inte mer än så på saken. Det var mitt fel nummer två.

Hade torktumlat dem på kallt och bara i 40 min så jag kollade hur torra de var när jag hade toapaus. Nästan torra. I alla fall det yttersta påslakanet, allt som _återigen_ hade samlats inuti var lite fuktigt. När jag försökte dra isär allting för andra gången så flög ett örngott bokstavligen ner i toaletten. Det var inte Mios fel men hjälp vad sur jag blev. Har aldrig sprätt iväg saker på det viset.

Körde örngottet på snabbtvätt. Tog ut påslakanen ur torktumlaren. De hade återigen, på ynka 8 minuter, lagt sig med alla saker inuti det ena påslakanset. 

Sen var det så mycket ludd. Så mycket att jag 1) tänkte att jag hoppas att detta inte har gjort stopp i rören, samt 2) fick astma pga alla små partiklar som flög omkring i luften. Så det var inte som första gången man tvättsr en ny morgonrock, utan partiklarna i luddet var så lätta att de flög omkring i luften när man rörde dem.

Lakanen känns fruktansvärda. Nästan som en vindanorak. Eller som sagt, en billig 70-talsskjorta. Materialet var så glatt att det inte gick att vika ihop dem. Jag är lite av en vikningsnazist men det här var som att vika ihop en fallskärm. Tyget fångar luften och det går inte att få ihop det till räta vinklar. Dessutom var det givetvis sneda sömmar men det kan man väl förvänta sig med det priset.

Men alltså, lakanen är helt oanvändbara. Man kan inte tvätta dem, inte torka dem, inte vika dem, säkerligen inte ligga tryggt kvar i sängen. Lakanen är så fina men det äckligaste material jag nånsin stött på. 

Sur som bara den går jag in på Mios hemsida. Där står det nu mycket riktigt att de kostar 74:-. Jag LOVAR att de har fått så mycket klagomål och returer på de där lakanen att de inte kan bli av med dem. Men vad är det för stil? Varenda människa som har fått hem lakanen gör samma erfarenhet och det måste Mio veta, och de fortsätter att sälja dem? 

Jag vet inte hur supply chainen ser ut, men får man inte ett prov på nåt innan man tar hem det? Ingen människa kan ha godkänt de lakanen mer än visuellt. De är jättevackra men fullkomligt oanvändbara. De få egenskaper ett påslakan ska ha har de inte. Man kan inte ens riva sönder tyget och använda det som trasor. Snarare duschdraperi då.

Och ja, jag ser att det står nu att materialet är 100% polyester. Men ärligt talat så har jag inte i mitt 50-åriga liv varit med om att lakan har det materialet. Jag känner inte till vad polyester har för egenskaper jämfört med bomull. Jag tror ju att påslakan som säljs av Mio ska vara bättre än påslakan från Ikea. Ikea har ibland rea på hemska påslakan i grovt tyg för 19:-. Även de hade varit bättre än dessa. De duger bara att titta på, inget annat.

Och inte kan vi reklamera dem heller utan att behöva ge dem pengar för mellanskillnaden som vi nu fick rabatt på.

Men jag tänker faktiskt maila dem. Det här var så uselt att jag aldrig har varit med om liknande.

Lakanen finns även I grönt och beige, tror jag det var. 

A K T A   E R !

Och skäms på Mio!

4 kommentarer:

modren sa...

Fast det ser ut som om de fått betyget 1 stjärna av 7?
Förstår att de blev en besvikelse! Lakan ska vara sköna att ligga i! Viktigare än utseende.
modren

Anja Olergård sa...

Haha, 1 av 7 vore rätt, men det betyder bara att bilden är nummer 1 i ordningen av sju bilder.

Anonym sa...

Polyester och bomull har typ motsatta egenskaper... Polyester är plast, bomull ett naturmaterial. Polyester suger inte upp fukt, det gör bomull (och är dessutom BRA på det och kan hålla upp till 20% av sin vikt som vatten utan att kännas blött). Polyester håller färgen bra (för fibrerna kan genomfärgas), bomull bleks lätt. Ofta blandar man bomull och polyester för att man vill åt båda materialens egenskaper, och tydligen kan man behålla "bomullskänslan" (som jag tror du vill ha i dina lakan) trots ganska stor andel polyester.

För min del går allt annat än rena bomullslakan bort. Jag köper dem billigt och rent vita går jättebra. De flesta jag har är från IKEA ;-)

/Sofie

Anja Olergård sa...

Tack för lektionen!

Jag vill gärna ha mönstrade och färgade lakan som går i blått för att jag har det som inredningsdetalj. Ligger så mycket i sängen också att jag gillar variationen. Så vita är jag inte jättsugen på. Men jag tänker då aldrig köpa polyesterlakan igen. Hemtjänsten skulle bytt till Mios igår men hon var sjuk, så domen om hur de är att sova i för vänta lite.