12:e maj

Idag på Internationella ME-dagen pågår aktioner med tomma skor över hela världen och på sociala medier. Skorna symboliserar de miljontals människor som fattas. Fattas från sina liv, sina arbeten, sina sociala sammanhang. Mina favoritskor var det länge sen jag hade på mig. De ligger nu på sängen där jag nästan alltid befinner mig. Jag saknar att piffa upp mig och ha vinröda klackskor, men också att gå på långpromenad, resa, läsa, arbeta, göra nytta, umgås, passa barnbarn och syskonbarn, sjunga och spela, sy, shoppa, ha semester, äta ute, laga middag, baka frallor, bjuda folk på middag, tapetsera om, prata i telefon, känna dofter i naturen och se himlen. Jag finns kvar nånstans därinne men är fjättrad av en sjukdom. Sånt är livet. Sjukdomen är inte ovanlig, bara okänd. Tack till dig som läste detta. Du har hjälpt till att minska stigmat och öka kunskapen!