Musiktips

Nån nämnde I denna ljuva sommartid, som väl är Sveriges riktiga nationalsång, eller i alla fall nationaldagssång, så då var jag tvungen att ta mig en tur på youtube (patetiskt, jag vet, att det är där jag lyssnar på musik, men jag är en medelålders dam, jag gör vad jag vill!). Söker man på öhrwall också får man den fina versionen. Som de spelar för fort! Göteborgs gosskör sjöng en vacker En vänlig grönska, sen hamnade jag på Utan dina andetag med Lisa Nilsson och Kärleksvisan med SDF. Där fanns också barnens sång på kronprinsessbröllopskonserten, men den törs jag inte lyssna på om jag inte får gråta.

Sen lyssnade jag på Rigmor, som gör bästa versionen av How do you keep the music playing, som jag hade lyckan att höra på mitt bröllop. Min bästa låt. Så hoppfull, pragmatisk, realistisk, kärleksfull. Sen hörde jag några andras versioner, men iddes inte ens lyssna klart på de flesta. Drog sen en Baby, come to me. Alltid skön och gungig. Sen, och detta är ett ypperligt tips, kan ni söka på Bruno och Så ska det låta och så kommer avsnittet där min pappa var med. Skojar bara!! Han heter typ Bruno Matsogianis och hänger med Peter Johansson. Deras hela program från 2015 är 14 min långt och det från 2014 blev 18 min tror jag. Det är en glad, musikalisk, smäktande och livsfarlig halvtimme. Livsfarlig för jag fick den strålande idén att, när jag är frisk, ska Mikael och jag ha fest och dansa duetten på Stayin' Alive. What could go wrong, liksom!

Och så sjunger Bruno den smäktande All for you, om den nu ens heter så. Men på nåt sätt är den så ärlig när bruno sjunger den (jag kanske älskar honom lite) och inte så kommersiell som när den är med han jack london, jack lemmon, jag minns inte vad han heter. "Love your perfect imperfections." "Even when I lose I'm winning." Ska se om jag får in videon här. Jodå, klicka här.

1 kommentar:

modren sa...

Din svägerska spelar klassisk musik för barnen. Jag missade tydligen nåt i mina barns fostran. Jag känner inte igen några namn du skriver om... Men Brandenburgkonsert nr 3! Eller Händels Water Music som du själv varit med och spelat i! Eller Mozarts klarinettkonsert! Inga dagsländor utan bär genom generationer.
Ur led är tiden, som vanligt.
modren med sin mycket bestämda musiksmak