Dagens glad

Var hos naprapaten idag. Det var värre än det brukar tyckte både hon och jag. På vissa ställen ville jag bara fösa bort hennes hand och skrika högt. Det är inte nådigt. Fast efteråt kändes mitt huvud som på en sån där wobbly liten plastgubbe med huvudet dinglande på en fjäder. Som att man har tagit bort gipset runt min nacke så jag kan röra huvudet igen. Så hon gör helt klart nytta. Men jag måste kolla i min "journal" ifall migränet verkligen minskar. Jag har ju känt i flera år att jag har mycket spänningar i nacken och velat ha hjälp att massera dem. Neurologen har erbjudit huvudvärksmassage i stan, men dit orkar jag inte åka jämt. Men nu har jag kometavstånd till en välutbildad och lyhörd naprapat som precis gör det jag frågade sjukgymnasten om, men de arbetar inte så, där ska man lösa spänningarna med egna övningar. Grr. Är man sjuk måste man väl anpassa vården? Hur som helst, jag blir smärtfri i några timmar efteråt, men sen kommer det riktigt mycket ont. Känns som om musklerna brinner. Jag råkade luta huvudet bakåt för att svälja nattpillrena, och skrek till, så ont gjorde det.

Men hon hade läst artikeln om ME i DN och tänkt på mig :)

3 kommentarer:

AL sa...

Åh, sånt hær tycker vi ær superintressant i min familj naturligtvis. Får du mer av ditt vanliga onda efter några timmar eller ær det en behandlingsreaktion? Hur længe sitter det i?

Anja Olergård sa...

Nej, det är en behandlingsreaktion. De ställena hon har petat på blir jätteömma. Det som gjorde ondast under behandlingen blir ont efter kanske 6 timmar, däremellan är jag som sagt smärtfri. Idag/den här gången var det värst i nacken och på framsidan av halsen, där hon nyper tag om nån muskel bredvid strupen. Jag är lite öm fortfarande, om jag tar på ställena, men inte annars. Men huvudet är fortfarande "löst" och spänningarna borta. Jag kan vrida huvudet långt åt sidorna och framåt.

Den här omgången hade jag haft rätt mycket ont i nacken och i samband med migrän, och hon kände som ett pärlband av knutar mellan nacken och upp mot örat. Jag kommer inte ihåg hur fort det brukar gå över, men på samma kväll gör det ONT, nu två dagar senare är det bara ömt. Jag tål ju i regel inte massage, antingen måste de göra så löst att det inte gör nytta, eller så gör det för ont. Men naprapaten trycker mer än masserar och mer koncentrerat på knutarna, så jag känner att jag får effekt i musklerna utan att områdena runt omkring blir ömma, jag har ju "öm hud" eller beröringssmärta.

AL sa...

Tobias hælsar att han kænner igen din berättelse från sina patienter med samma diagnos eller liknande symptom. (Han la till en massa latinska namn och annat fackspråk till det du beskrev nær jag høglæste ditt svar, men det har jag inte lyckats memorera så de kan jag inte glädja dig med)

Kul att vara unik ibland, men kanske skönt att höra att man inte ær mer specialfall æn vanligt också?

Glada ær vi att du har en naprapat som ær lyhörd och duktig!