Det perfekta brottet

Jag är näst intill sjukligt intresserad av det perfekta brottet. Inte för att begå det, utan för den intellektuella utmaningen att komma på något helt vattentätt. Minns fortfarande middagen när jag och pappa diskuterade hur mycket pengar väger och vad som ser ut som vad på en flygplatsröntgen osv osv. Å, det är så spännande.

Och på det temat har jag även fått utmaningen att ta livet av en god vän, för att inte säga syster, i norra Norge.

Jag har ju i några år varit inne på det där med insulin. Mikaels sprutor är extremt små och injicerar man en hel massa (måste ta reda på hur mycket) i t ex hårfästet, där det skulle vara svårt att upptäcka nålstick post mortem, så skulle man kanske klara det. Problemet är att det däremot skulle upptäckas i blodet efteråt och då skulle man kanske bli misstänkt osv.

Har börjat koppla ett visst samband mellan kalium och hjärtattack. Det borde också gå att spruta in i hårfästet, om man kan få tag på det i flytande form. Annars kanske någon kemiskt kunnig person kunde hjälpa mig att typ destillera en burk kaliumtabletter och bara fylla en spruta med det.

Jag återkommer.

Var inte för trygg.



P.S. Jag är för bövelen och alla hans undersåtar inte allvarlig i mina mordplaner! Om nån nu inte har förstått vid det här laget att jag ofta är überseriös.

8 kommentarer:

Sara sa...

Har du övervägt att injecera en luftbubbla, det borde vara nästan omöjligt att avslöja och härleda.

Här är ett annat uppslag: om man använder sig av ett kroppsidentiskt ämne som får blodet att koagulera så kommer det inte att kunna synas pga rigor mortis: http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodkoagulering

Anja Olergård sa...

Vi måste kanske skriva en bok, Sara! Luftbubbla har jag också tänkt på men jag kan inte så mycket om det att jag vet vart den måste hamna för att göra nytta.

Blodkoagulering var dock en totalt ny tanke! Mycket kreativt eller diaboliskt av dig. Frågan är dock hur det blir med upptäckten: Jag vet att blodet inte rinner när man är död, men det är väl bara för att hjärtat inte pumpar det? Det har väl inte stelnat? Och sen när rigor mortis släpper och kroppen blir mjuk och börjar ruttna (det kan ju hända att den inte blir upptäckt förrän då), då får det ju liksom inte vara chokladpudding i ådrorna. Men på det hela taget en oerhört försåtlig mordmetod. Koaguleringsfaktor IX, Christmasfactor, lockar ju med namnet. Man borde blivit läkare.

AL sa...

Ha! Ni går över ån efter vatten. Folk trillar nerför fjällstupen här dag ut och dag in och vem kan bevisa att någon puttade dem? Ingen.

Hur Anja ska få mig som är höjdrädd tillräckligt högt upp bland fjälltopparna, DET är den verkliga gåtan att knäcka.

Anja Olergård sa...

Om det är jag som ska putta så krävs det nog liknande extraordinära insatser för att få upp mig på berget. Det får funderas mer. För man vill helst inte samarbeta med nån som kan skvallra när det kommer till good cop, bad cop.

AL sa...

Då sover man lugnt en natt till, tack för det.

PS.
Jag är inte ngn inbiten deckarfantast så jag undrar, vad är nöten i detta? Att mordet ska ge intryck av naturliga dödsorsaker, eller att det inte ska kunna knytas till dig? Chokladpudding i ådrorna är ju inget problem om två saker är vattentäta
1. ditt alibi
2. ditt motiv eller snarare icke-motiv om man vill verka oskyldig.


Anja Olergård sa...

Att det inte ska gå att fastställa att det ens var mord är ju bara tjusigt, inte riktigt nödvändigt. Huvudsaken är att man klarar sig undan skulden. Och vad gäller alibi och motiv finns ju tanken på en mordklubb, dvs kvinnor som i kedjebrevsstil värvar en ny person som vill ta kål på sin man, och så dödar man nån som är typ fyra steg ifrån en själv på listan. Absolut vattentätt vad gäller motiv och alibi. Jag sparar helt klart den här kommentarstråden för framtida bruk.

AL sa...

Som upplägg för bok gillar jag klubbidén. Om det ska utgöra det perfekta brottet har det ändå sina svagheter. Vet inte om jag borde berätta det här, men att du dödat någon annans man eller att någon annan dödat din man innebär inte per automatik att man har vattentätt alibi -eller icke-motiv.

Men gillar att du ändå satsar på tjusiga stilpoäng.

Ser fram emot att bli avlivad med finess.

Anja Olergård sa...

Så rätt du har! Om man inte vet när det ska ske kan man komma undan med överraskning, men kan råka ha noll alibi. Helst skulle man ju vilja både ha alibi och tyckas sakna motiv, men att tjäna på någons död fast ha alibi räcker väl en bit på vägen. Man kan ju fråga sig hur vattentätt ett alibi egentligen är, även om det är "sant". Det beror väl också på hur ivriga och etiska poliserna är. Funderar vidare. Stilpoängen är inte oviktiga i sammanhanget.