10 saker innan man dör


Medborgarskolan har tagit reda på vad 821 stockholmare vill göra innan de dör. Lär mer här.


Vad är mina drömmar innan jag dör?



Stockholmarnas drömlista topp-10:

1. Åka på långresa
2. Lära sig ett främmande språk
3. Skriva en bok
4. Utveckla en konstnärlig talang
5. Lära sig spela ett instrument
6. Lära sig sjunga
7. Simma med delfiner
8. Lära sig dansa
9. Bestiga ett berg eller annat fysiskt utmanande äventyr
10. Gifta sig

Gift är jag redan, och det var nog den största saken jag har önskat med mitt liv. (Tänk att ha fått det allra största!) Sen hade jag velat ha barn, men det går inte. Jag gillar att resa och önskar mig att ha råd och ork att åka nånstans varje år, men jag längtar inte till Thailand på långresa. En vecka räcker för mig och hellre Italien. Jag orkar inte lära mig fler språk, vill inte lära mig spela nåt mer instrument (fast jag har varit sugen på tvärflöjt i många år -- ett behändigt instrument jämfört med min cello), även om jag hade velat bli bättre på piano. Jag hade också gärna tagit sånglektioner, men det är ingen prioritet längre. Egentligen har nog mina drömmar flyttat från de höga höjderna till vardagen. Jag skulle älska att orka laga mat och baka. För att inte tala om sy! Och givetvis skriva. Skulle också vilja orka tvätta håret oftare och ha nagellack. På sistone har jag också saknat att läsa böcker. Har inte orkat det på flera månader, så det längtar jag mycket efter. Att orka åka ut med min Komet och låna böcker på biblioteket, å vad underbart! Sen skulle jag gärna vilja orka göra nytta i kyrkan, t ex hålla lektion ibland. Sen skulle jag gärna vara smal också, och ha en hobby, nåt med händerna, kanske scrappa eller DIY. Eller både och! Att göra saker och sälja på Etsy. Och så skulle jag vilja ha en nära relation till ett barn, så som jag hade med Elsa och Kajsa. Passa, leka, dansa. Kunna lyfta upp i famnen. Jag skulle också vilja orka göra saker med och för Mikaels barn. Att innebära en positiv skillnad i deras liv, det vore fantastiskt. Fast det jag mest av allt önskar mig vågar jag inte riktigt skriva. Det är för stort. Men tänk om jag vore frisk. Då skulle jag kunna göra det där och det vore normalt, inte några drömmar. Jag vet att friska inte kan och hinner allt de drömmer om, men just nu är mina drömmar ganska anspråkslösa. Å, tänk att åka skidor! Susa nerför (nåja, ploga) en backe med solen i ansiktet. Nej, nu får jag sluta fantisera.

Jag har i alla fall plockat i och ur diskmaskinen idag. 

Vad drömmer ni om?

1 kommentar:

Louise sa...

Att skriva så det det känns i hjärteroten kan du bocka av i alla fall! Tack!