Har jag ändrat mig?????

Det var mamma som sa igår att hon inte riktigt visste varför jag behövde ha nåt att ersätta den icke-inkomna Klimt-tavlan med -- det behövs väl inget mer i hallen, tyckte hon. Jag var jättenöjd med idén att sätta upp den här panelgardinen

men idag när jag har hållit upp den på väggen ser man att den visserligen passar och förhöjer nån sorts känsla i hallen, men att det faktiskt är så att den inte syns särskilt mycket. Den är liksom för lik tapeten för att göra nån skillnad i rummet. Och det blir ju absolut ingen färg med den där vackra bleka saken. Gardinen kostade 99:- och upphänget 49:-. Hmm. 150:- kan man gå på bio för, och lite till. Köpa en CD eller en reakjol. Illa att IKEA inte ligger på armlängds avstånd så att man bara kan lämna tillbaka lätt. Synnerligen irriterande!!

Jag har i alla fall kommit fram till att det INTE är värt pengarna att skaffa lådor till min TV-bänk.

Såhär ser bänken ut:


Problemet är att de där fyra facken man ser är rätt värdelösa i storlek, för de är för låga för att en film ska kunna stå upp. Så då får man t ex ta bort ena hyllplanet, men då blir det bara ca 1 m på bredden för filmerna, och jag har nog fler än så. Betänkt att det både är en del gamla videofilmer (Jane Austen-filmer som ICKE kan slängas) och diverse JA-DVD:er samt kyrkfilmer, och inte massa filmer i stil se-en-gång och sen släng. Mina filmer är "behålla-filmer" allihopa, utom en handfull.

Men alltså, för att göra lådor där jag kan få plats med mina filmer så att de kan stå med ryggen uppåt, inte utåt, och så att man dessutom kan utnyttja utrymmet bakom främsta raden filmer, behövs lådor. Efter samtal med IKEA behövs följande saker för att få dit lådor i min TV-hylla:
4 st Inreda låda utan front, 100:-/st, d v s 400:-.4 lådfronter, varav nedanstående kostar 225:-/st, och jag vet inte om den passar eftersom det står "brun" och möbeln är "valnötsfärgad". Den ser inte likadan ut i alla fall. Nästan tur, för 225:-/st är ju en smärre förmögenhet.
Men då kanman köpa en billigare lådfront, som denna för 75:-/st, eller en likadan svartbrun, men då måste man antingen sätta på tapet på framsidan eller nåt annat som gör att det matchar. Vägrar att ha vita luckor på brun möbel t ex. Sicket pyssel!!! Verkar inte lockande.Sen måste man också ha knoppar el dyl för att dra ut lådorna. Antingen köper man följande, som matchar rummet, för 39:- för 2eller så köper man följande billiga, 15:- för 6 st, som passar mediaprylarna men inte rummet (som ju har guld/mässing som accentmetall)

Billigaste varianten 715:- exkl tapet och lådskenor, som jag inte vet vad de kostar men som behöver köpas separat. Vansinne. Möbeln i sig kostade bara 495:-! (Ännu vansinnigare är att den andra varianten kostar 1378:- exkl skenor... FÖR FYRA LÅDOR!!!)

Vad gäller pappkartonger att ställa in i hyllrona blir det också lite knivigt. Jag har två alternativ. Eller vad man ska kalla dem...

Lådan Fabler har perfekta mått. Man får in två på varandra och två bredvid varandra och så likadant på högersidan av hyllan. 8 välsorterade kartonger med filmer. Fast motivet på lådorna är väl inte så vardagsrumsaktigt. Måste med andra ord antingen klä in dem. Klä in 8 lådor??? Inte jättekul.

Eller denna. Som är 27 hög, så man får ha flera lager filmer på varandra inne i lådan. Inte heller helt perfekt.

Ska det vara så omöjligt att ordna bra förvaring?????

Jag får väl helt enkelt byta plats på mina scrapkartonger och filmerna, och ställa filmerna inne i skåpet i bokhyllan. En gratis-lösning som efter allt detta velande verkar väldigt lockande!

1 kommentar:

Monica sa...

Oj! Seriöst förarbete! Det ska bli spännande att se hur det blir till slut.