Semester

Vi har semesterplaner! Vi har bestämt oss för att inte bara göra de vanliga dagsutflykterna som bada på Sköndals handikappbad, äta i naturen och träffa familjen. Vi ska ha riktig hemester i närområdet, i form av vistelse på Trosa Stadshotell. 

Faktiskt en dröm som blir sann! Jag har sett bilder av Trosa och det ser väldigt pittoreskt ut, sen låter ju namnet Trosa Stadshotell och spa så gammaldags och romantiskt. Det är lite slöseri med pengar eftersom jag kommer att tillbringa den mesta tiden på rummet, i sängen, men vi tänker att vi behöver en semester som känns som att vi åker nånstans och ser nåt spännande och äter i fina kläder. Så att det känns som om man har gjort en resa, inte bara haft sin vanliga vardag. Jag glor ju ögonen ur mig på restresor till Sicilien, men det var sex år sen jag var på sån semester och det är uteslutet numera. Så detta blir en väldigt bra kompromiss. Eller, det är inte en kompromiss på det viset utan en helt fantastisk semesterplan!

Min bror i USA tyckte att hotellet lät 
ganska lustigt på engelska. Panties city hotel. Det har de nog aldrig hört förr.

Jag har slagit upp Trosa på Wikipedia, orkade dock inte läsa mer när de började prata om runstenar och hur gammalt Trosa var. Tyvärr är jag ju helt ointresserad av historia. Men staden är Sveriges näst snabbast växande stad. Vilket inte säger mycket för det bor inte ens 10 000 personer där. Men procentuellt sett blir ju en ny person i Trosa en stor andel, jämfört med en ny person i Stockholm. Jag vet inte om det var så de menade.

Men Mikael kan titta på runstenar när jag sover. Win-win.

Se, vad mysigt vid ån! Är så glad att jag har elrullstol och kan gå själv på stadspromenad. Detta längtar jag verkligen efter.


Här är själva centrum. Trosa kallas  sommarstad och jag förstår varför!
Här är själva hotellet.
Man kan stå ut med pool och spa.

När Mikael tröttnat på runstenar kan han träna. 
Se så fin restaurangen är. Här skulle man haft bröllopsmiddag!
Är så spänd på vilket av de många fina rummen vi får.

Fast mest ser jag nog fram mot att äta en romantisk middag på en vacker plats. Jag har redan läst menyn. De har barnportion med spaghetti och köttfärssås. Kan man be om två stycken? Skojar bara. Jag ska inte åka hela vägen till Trosa och sen äta vad jag äter varenda dag. Mikael har nog inte förlåtit mig för att jag åt spaghetti med köttfärssås varannan dag på vår bröllopsresa. Men är man galen i en rätt så är man. Men det här är inte ut som ett spaghettiställe. Jag ska inte skämma ut nån. Men jag tror att Mikael kommer att skämma bort mig. ❤️

10 kommentarer:

modren sa...

Låter fantastiskt! Och tänk att pappa och jag har promenerat längs den där ån i Trosa för några år sen. Lika vackert i verkligheten.
Men hur kan du få med dig din elrullstol? När ska ni åka? Spännande!
modren

Anja Olergård sa...

Visst knte att ni varit där. Kul

Den lilla hopfällbara elrullstolen går in i bakluckan i bilen. Den är inte långpromenadvänlig, men orken tar ändå slut innan den blir obekväm. Vi åker samma vecka som jag fyller år, ett par dagar. Är så glad!

Monica sa...

Vad underbart det låter! Vi inledde vår bröllopsresa i Trosa och bodde då på Bomans. Det är längesedan jag var i Trosa nu, men det är en mycket inbjudande liten stad.

Anja Olergård sa...

Men vad trevligt att inleda bröllopsresan i Trosa. Bomans var lite dyrare.

Sara sa...

L o jag firade bröllopsdag i Trosa för några år sen, vi bodde precis bredvid ån på ett B&B och åt middag på Bomans eller Stadshotellet tror jag. Minns inte riktigt. Galet gullig stad!

Anja Olergård sa...

Ni med god smak har gett höga betyg är Trosa, det låter lovande!

modren sa...

Har du spanat in Risskov.se nån gång? Det har jag ofta tänkt men inte kommit till skott. Har just små bilsemestrar med bra rabatter.
modren

Anja Olergård sa...

Ja, vi kollade på dem innan vi bestämde oss för Trosa. Men det blev inte så många att välja mellan när det skulle vara på bottenplan eller med hiss.

Humlan sa...

Vilken bra semesteride! Det ser jättemysigt ut😍. Så glad för din skull😊💕. Jag tror att jag har campat i Trosa när jag var på cykelsemester i södra Sverige. Det finns verkligen så mycket gulliga små städer i Sverige!

/Humlan

Anja Olergård sa...

Vad kul att alla som varit där har gott att säga!