Och lite skandal också såklart

Aftonbladet vore inte värt namnet om de inte också avslöjade det senaste i skandalväg. Politikern med dubbelnamnet (hon använde fiffigt nog bara sitt eget och inte makens namn när hon skrev på kontraktet) har gjort ännu mera fel! Maken bodde av och till, några dagar i veckan, i lägenheten! Och om en make köper en lägenhet, är den inte bådas egendom om man är gift? Och inte har pre-nup, vad det nu heter? Hon borde bara ha fått bidrag för sin tredjedel av hyran på 2 000:-, inte för den fulla summan på 13 000:- som hon påstod. Nån kan väl hjälpa mig med matten här. De har lagt på 11 000:- per månad. Hur mycket är det lånet på om vi antar att de har lån och räntan är som den är? Det är ju i vilket fall mannens pengar när han säljer lägenheten och det ska staten baske mig inte betala. Kvinnan borde få sparken från riksdagen. Jag struntar i att man inte får sparken numera utan får fallskärm. Hon skulle få gå till A-kassan med mössan i hand, efter att givetvis ha betalat tillbaka alla pengar hon har lurat sig till. För även om det råkar vara lagligt så fattar varenda människa att det är oetiskt. Tydligen berusar makten och fördelarna. Därför borde alla få sparken efter ett visst antal år, för säkerhets skull. Kanske borde vara så i precis alla jobb? Så att folk var tvungna att faktiskt prestera på jobbet snarare än ha varit anställda så länge att de inte får sparken ens om de eldar upp stället.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras, eller som det egentligen heter, Praeteria censeo Carthaginem delendam esse. Med viss brasklapp för att jag inte längre kan stava rätt på latin. Förresten hade min syster samma latinlärare som jag 11 år senare, och hon körde fortfarande med samma svartfärgade lob med perpetuell grå utväxt.

Dagens gulliga historia är annars att jag en gång har somnat på ett prov i latin. Men det var fyra timmar långt, om det är nåt försvar.

Kanske vore nåt för min insomni, att läsa latin??? Alea iacta est. Eacta? Det här söver inte, kan jag redan meddela.

1 kommentar:

modren sa...

Kartagocitatet helt korrekt, gumman! Och iacta.
modren, älskar fortfarande latin