Tv-deckartips

Jag råkade zappa en måndag och såg Thandie Newton som polis. Hon är nåt av det vackraste som går i ett par skor, eller barfota. Ja, så jag tittade lite och insåg att det var en serie, inte en film, och då hade jag inte jätte lust att se. Men så såg jag igen, några måndagar senare, och tittade lite mer, och blev absolut fast! Och eftersom den går på SvT så behöver man inte vara geni på fildelning för att titta på hela säsongen, som då finns på svt play. Serien heter Line of Duty och Thandie Newton är alltså polis. Mer säger jag inte, förutom att när jag wiki:ade på titeln tidigare idag fick jag veta att detta är säsong 4 och till och med en sjätte säsong är planerad, påskriven, nåt sånt. Och den har vunnit massor med priser. Tror det är en BBC-produktion. Jag älskar ju Law & Order till exempel, men det är ändå skönt att få se riktig polistv. Jag har inte haft problem att hänga med i handlingen för att det var säsong 4, varje säsong är dessutom bara i sex delar, och fristående som jag förstår det. På måndag kommer alltså del 6 av 6 och jag har redan letat på Netflix efter säsong 1-3 men de fanns inte. Så fantastiskt bra serie. Jag vill säga lite som Broadchurch, men ändå inte. Men brittisk polisserie som är smart och spännande och äkta. Inte som alla de där kommissarie-serierna, Taggart, Gently, Midsomer eller ens Morse, utan mer vardagsrealism vilket faktiskt bara gör dem ännu bättre. Del 1-5 ligger ute på svt play och de är en timme var. Ren tittarfröjd! Fast jag hade helt missat en stor händelse som jag såg på igår så jag funderar på att se om serien för att verkligen fatta vem som är vem, jag klarar inte alla namn men det kanske är samma karaktärer i varje säsong så att man vid det här laget förväntas känna dem. Den har fått massor med priser och jag säger absolut att britterna kan göra tv! Och film!

Så har ni sex timmar över kan jag rekommendera denna. Jag får lite dåligt samvete över att se på tv i 6 timmar, men är det bättre att läsa bloggar, kolla på Instagram eller hänga på Facebook? Nu var i alla fall kvaliteten på det jag konsumerade mycket hög och säkert mer minnesvärd och tänkvärd än nåt jag hade hittat på sociala medier.

Dagens tv-tips!

Inga kommentarer: