Män och kvinnor

Det är skillnad på män och kvinnor. Kom inte och säg nåt annat, genustrams eller så.

Jag såg en Ralph Lauren-scarf på eBay som var 21"x21". 21 inches alltså. Ville gärna räkna ut hur lång den blev på kroppen om man vek den på diagonalen och hängde den om halsen.

Okej, det är nåt med Pythagoras sats.

Eller, jag gör om det till centimeter först, så kan jag hänga med på om resultatet blir rimligt. Inch-omvandling låter jag google göra åt mig. 53,34, så vi säger 53.

Slog sen upp Pythagoras sats på Wikipedia. a2 + b2  = c2 Det var det jag trodde. Men vad betyder a2 ? Det kan väl inte vara att ta det gånger två, men kan det vara att ta det gånger sig självt???

Jo, det är det ju, och resultatet ska man dra roten ur! Hello, matte, vad smart jag är.

(53 x 53) x 2 måste väl vara rätt modell? Det blir 5618. Roten ur det?

Men kalkylatorn på datorn har ingen roten ur-knapp. Förresten har jag glömt hur den ser ut, om det inte är ett v med långt streck till höger. Googlade på "roten ur 5618", och kom till en sida som inte bara förklarade men också hade en ruta för ifyllning och uträkning. Smidigt.

Hm, men varför finns det två rutor? Tal? Rot? Fyllde i 5618 i den översta och tömde den nedersta, men då stod det Fel, kontrollera indata. Jaha? Fick träningsvärk i hjärnan av såna här tankar. Fråga mig om bokstäver, men inte siffror!

Men sen läste jag lite på vad det stod, och tänkte lite mer. 2 = kvadratrot, 3 = kubikrot etc. Alltså måste nog den översta siffran vara 2 och den nedersta 5618. Vinst! Det visar sig att min scarf blir 75 cm. Hängde måttbandet runt halsen och såg var 75 hängde. Det var bra. Sparade scarfen i min watch-korg. Vet inte om jag vill ha den för 150 spänn. En marinblå scarf med vita små prickar är ju superklassiskt, men jag undrar om jag inte är lite för vild för det nuförtiden.

Mikael har redan gått och lagt sig. Annars hade jag frågat honom. Fast på ett sätt är jag lite stolt över mig själv att jag klarade av det. Jag som fick den svagaste 3:an som Bror Svartborn hade satt på sina 25 år som lärare...




Inga kommentarer: