ärlighet varar längst???

På nervägen från Sthlm till Malmö var det bara problem med min fyllda vattenflaska, som syntes utanpå väskan. Jag fick först dricka ur den och sen hällde hon ut den. Men ingen frågade om jag hade några vätskor i bagaget (hade i huvudsak tandkräm, parfym, ansiktskräm). Sen kunde man köpa vatten för 23:- inne på flygplatsen. Somebody's laughing all the way to the bank... Jag fyllde på min tömda flaska med vatten ur flygplanshandfatet ifall jag behövde ta några piller.

Så på hemvägen igen idag frågade en surmulen gubbe om jag hade några vätskor. Tandkräm och parfym sa jag, i förhoppningen att han inte skulle tro att jag var en terrorist. Icke, alla vätskor måste stoppas i en enliters zip-lock bag och uppvisas. Inte så farligt kan man tänka, förutom att Ellen hade köpt 5 nya Oriflame-produkter på rea, varav ett schampo, en body creme, en ansiktscreme (som är rätt dyr), en handcreme och en samt en body talkc (som som väl är är i puderform och inte flytande, även om body cream inte precis är flytande heller...). Ärlig som jag är stoppade jag allt i påsen, inkl den stora burken body creme och fick på håret plats med allt utom den extra ansiktskrämen, som jag faktiskt tänkte "glömma" att redovisa, och schampoflaskan, som jag fick slänga. Gubben tittar på min påse, ser burken med body cream och säger att den är för stor. Mitt alternativ är att gå tillbaka och checka in min väska (gå, stå i kö och gå igen, samt stå och vänta vid bagageutlämningen på Arlanda... inte precis min melodi en trött dag som denna). Jag försökte titta bevekande på gubben, men ICKE. Hade jag inte varit så förjolat ärlig hade jag fått behålla både schampot och body cremen, eftersom jag faktiskt hade försnillat ansiktsburken och ingen sa nåt om den i röntgen. Man borde kunna typ svära på sitt liv i en lögndetektor att man inte har något bombmaterial med sig och så får man glatt gå igenom med sin systers gåvor...
Fast visst borde ärligheten själv vara sin egen belöning?????

Borde, ja, inte ÄR... Grrrr.

(P.S. Body cremen kostar egentligen 130:-)

Inga kommentarer: