mockahandskar och skog

Det finns några saker som inte går ihop, t ex "intelligent" och "[vissa politiska åskådningar]" eller det ekivåkare "strippa" och "fleece". Ännu en sådan omöjlig kombination, har jag märkt idag, är "mockahandskar" och "skogspromenad". I alla fall om man är som jag, 37 going on 4. Jag har inte varit i skogen på evigheter, antagligen inte sen jag hånglade i bokskogen vid vackra kustvägen mellan Helsingör och Köpenhamn förra årtusendet, och hade glömt av hur jag blir. Vill undersöka och titta på och lukta. Ryckte tag i en stor gren som var så fin och full med halvöverväxta skogssaker, och svingade den högt för att uppbåda lite vinddrag (så cigarettröken från de förbipasserande skulle försvinna), och var fullkomligt lycklig över det tills jag slängde bort den och upptäckte en rutten pinnes tydliga spår på nya mockahandskar. Inuti handsken fanns en sån där överkryssad badbalja, vilket var ett dåligt tecken. Och rätt nya var handskarna, bara från förra säsongens sista andetag, och de kostade hela 199:-.

Fast frågan är om det inte var värt pengarna -- en bio kan man ju minnas sådär halvlänge, och det här var bara två biobiljetter. Och jag såg till och med min livs första orm (i frihet), en svart liten livrädd sak som ändå kunde både krypa ihop till ett M med 2 pt condensed spacing och åla iväg som utdraget S! Knyckte en tum granbarr som luktade jul när man gned det, Så visst var det ett äventyr som väl får anses vara värt ett par förstörda mockahandskar. Livet är så spännande! Och ju mindre man grämer sig, desto mer spännande är det! Skål!

Inga kommentarer: