Äntligen!!!

Jag har en liten släng av tandläkarfobi. 🪥😱 Underdrift. (Jag skrev en lista på mina mediciner och sjukdomar och nederst skrev jag TANDLÄKARSKRÄCK. En allvarlig och handikappade diagnos.) Och när min underbara tandläkare Dr Mikael Sköldenklint flyttade för kanske fem år sen så vågade jag inte gå till nån annan tandläkare. Och alla vårdbesök var så jobbiga, och jag blev vårdskadad, och orkade bara inte med den rädslan som tandläkarbesök ger mig. 😬

Men jag har en visdomstand 🦷 som ger mig besvär, förra helgen hade jag ont i en nerv och inte ens Treo comp tog mer än udden av värken. Jag var helt slut efteråt. Så när jag såg reklam på FB om en tandläkare här i Vh så bokade jag bara in en tid. 🕕 Jag var på undersökning igår och grät tre gånger hemma, en gång med pappa i bilen och en gång när jag kom fram till tandläkaren. 😭

Ja, jag slutade inte gråta på en lång stund faktiskt hos tandläkaren. Tror han blev lite skärrad. 🥺 Men han var jättesnäll och försiktig och idag var jag tillbaka för att laga en lagning som gått sönder. Min man 👩‍❤️‍👨 var med mig idag och satt i väntrummet och tandläkaren tyckte att jag var lugnare i hans sällskap. 😂 Det var jag också, men igår var jag räddare för att det var ett nytt ställe, ny läkare, nytt allting samt fem år sen sist och tandvärk. Idag var jag mer beredd. Så visst var jag mer som en normal människa idag, förutom att jag hade 137 i puls. 🫀

Men så säger jag nåt och gör en gest mot min man och kallar honom för Mikael. Då säger tandläkaren att han också heter Mikael, eller Michel, och plötsligt faller bitarna på plats. Jag måste alltid ha en tandläkare som heter samma som min man heter. Då går det bra. 👍🥳🎈💐🎉

The end

P.S. Det här var som att ha varit gravid i nio månader. Till slut vill man så gärna bli av med "problemet" 🤰 att man är tacksam för att nån hjälper en genom "förlossningen". 🏆

P.S. Jag tror helt klart att jag fått lite väl kraftig effekt av bedövningen i kombination med treon jag tog mot bensmärtan när jag kom hem. Och att detta är lättnad över att ha gjort nåt jag är livrädd för och inte har vågat på fem år. Ni behöver inte tro att jag är galen, det är bara lättnad. 🦸‍♀️

P.S. Igår fick jag svar från mammografin (som jag inte heller varit hos på fem år, dock inte pga fobi utan bara för att jag inte får ihop alla vårdbesök) (och kan ni tro att det inte finns nån emoji för bröst!) och de skrev numera i stora röda bokstäver med stor font _Inga tecken på bröstcancer_. Ska jag köpa en lott eller. 🎰

(Ser ni på den sista emojin att det nästan blev ett bröst i alla fall. Cirkeln är sluten. Må så gott!)

4 kommentarer:

Monica sa...

Vad skönt! Grattis.

modren sa...

Och hur mår du nu, efter dagens övningar?
modren

Anja Olergård sa...

Tredje gången gillt. Grät på första besöket. Andra gick riktigt bra, nästan så jag inte var rädd alls. Och tredje besöket idag prövade mig verkligen! Min halvutväxta visdomstand behöver befrias från sitt värddjur. Förra helgen hade jag rätt rejäl tandvärk och jag var väldigt ivrig att få bort den. Men det tog nästan en hel timme! Han borrade fyra gånger, det luktade bränt, antingen från borren/tanden eller om de brände köttet efteråt för att skydda såret. De tog två extra röntgen så långt bak att jag var supernära att spy. Men nu har bedövningen släppt och det gör inte ens ont! Nu tycker jag ju att sånt som migrän och gallsten gör ont, detta är mer som ett obehag. Men det är sån skillnad mot gamla Folktandvården i Kungsbacka, där det smakade blod i munnen i timmar. Kanske har tandtekniken blivit så mycket bättre eller så har jag hittat en guldklimp i min Micheal.

modren sa...

Så vad kan vi nu lära oss av detta? Låt bli att oroa dig i onödan. Att oroa sig tar på tok för mycket energi!
Jag tror nog att tekniken har blivit mycket bättre, här liksom i allt annat.
Men du har ärvt din lilla mun av mig, vilket gör oss lite extra svårbehandlade. So what.
modren, aldrig det minsta tandläkarrädd