Vetenskapligt om lycka

Själv kan jag vetenskapa nåt i stil med att lycka är en kram, en kanelbulle, en blombukett, en doft, en smekning, en not eller två i vacker följd, eller när huvudvärken släpper.

Det finns visst vetenskapligare lycka än så:

Israeliske forskaren och professorn Aaron Antonovsky (död 1994) studerade judar, som överlevt nazisternas koncentrationsläger. Han försökte ta reda på vad som gör att vissa människor klarar att behålla sin hälsa trots hemska upplevelser. Vad får oss att må någorlunda bra trots livets motgångar?

• Social kompetens [tja, inte fantastisk, men OK]

• God självkänsla [ja, för sjutton]

• Socialt nätverk [indeed]

• Självständighet [i viss mån, rätt så bra]

• Förmåga att hantera stress [nej, men jag hanterar stressen genom att försöak undvika den och det lyckas rätt bra]

• Intelligens [är nästa ödmjukhet eller?]

• Kreativitet [scrap, inredning, sy]

• Aktivitet och energi [jaja...]

• Intressen och hobbies [böcker, inredning, musik]

• Känsla av att kunna påverka sitt liv [absolut]

• Optimism [absolut!]

• Vilja att hjälpa andra [jaa]

• Ha en person att leva nära [som Gert Fylking säger om Nobelpriset...]

• Nära relationer till andra [tack för det, ja]

• Egna gränser [faktiskt, ja]

• Känna sig delaktig i samhället [ja, i den grad jag vill]

• Meningsfullt arbete [jag gör meningsfulla saker av min tid, ja]

• Ordnad ekonomi [ordnad, ja; room for improvement, ja, det också!]

• Tillit till livet och andra människor [visst]

• Ha en livsåskådning/livsfilosofi [i allra högsta grad]

1 kommentar:

Monica sa...

Ja, tack ska du ha för dagens tankekorn! :-)