Idag får jag en påminnelse om paketet och där står det att jag ska betala 137:- till PostNord. Jag kan bara anta att det är moms och klareringsavgift. Kosttillskott räknas som livsmedel och har en momssats på 12%. Hur man än räknar så blir det väldigt mycket i avgift. Jag är säker på att de har gjort fel. Jag tror inte man betalar tull på varor från USA från första kronan utan över 500:- eller möjligtvis 1000:-, men det kan jag ha fel i, och 12% på 139:- är knappt en tjuga. Jag vet inte om transportkostnader har en egen momssats. Men på låga summor ska avgiften bli 75:-, så hur det än är är det fel siffror. Och ska man betala 75:- i avgift för att momsdeklarera nåt värt mindre än 20 spänn ska de baske mig göra det rätt. De säger bara att man ska anmäla felet till tullverket, men PostNord har tagit betalt av mig för en tjänst, då ska de utföra den tjänsten korrekt eller så tänker jag inte betala dem. Fast det måste jag för att få ut paketet. Men vem ska betala mig för att jag får rätta till misstag som posten gör? Det tar fem minuter att upprätta en importanmälan. På fem minuter har man inte ens kommit fram till växeln hos Tullverket.
Det var samma sak förra gången jag fick nåt via PostNord från USA. Då var det två böcker och de ville kräva 25% moms för dem men böcker tror jag är 6%, och jag fick tjata som ett djur innan de gick med på att göra det rätt. Nu har de antagligen redan gjort tulldeklarationen och då kan de inte ändra den. Jättebekvämt att ta avgifter på flera hundra procent och sen ändå göra fel. Och det kommer inte att stå nån kontaktinformation. Kretiner. Fy vad jag är trött på det bolaget. Kan inte minnas att det har blivit rätt när jag använt PostNord för internationella beställningar på åratal. Brukar alltid välja dhl om det går, men för en burk blir det ju svindyrt. Men det blev det ju nu också iofs.
Min förra dust med dem var när jag upptäckte att de skickat ett paket till en postbox i Tyskland fast det skulle till USA. Givetvis kom paketet inte fram och jag förlorade summan av innehållet som var över 500:-. Men trots att de hade gjort fel sa de bara att det är mottagaren som ska reklamera det till sin post. Och säga vad då? Posten i Sverige har skickat ett paket som skulle till oss till en ogiltig adress i Tyskland och nu är det förkommet och det vill vi ha ersättning för av er. Helt obegripligt. Och folket i kundtjänsten var så korkade och otrevliga att det var rent pinsamt. Som att prata med en vägg.
Men jag hade mycket hellre köpt tre burkar magnesium på Apotea, apoteket och Ica och testat om nån av dem funkade än att betala knappt 300:- för en burk varav hälften går ner i PostNords inkompetenta fickor. De har dessutom hål i och det är inte som att jag bidrar till ett statligt, kompetent bolag som utför en nödvändig samhällstjänst på ett tillfredsställande sätt.
Om det är någon som lider av lågt blodtryck kan jag rekommendera ett par sessioner med PostNord. Men möjliga biverkningar kan vara stroke.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar