Ny och gammal kärlek


Här kommer mitt första gästinlägg på kärlekstemat. Det är min moster Rachel som berättar.



Kära läsare!

Min berättelse har fler upplevt, det vet jag. Att bli änka efter ett långt och lyckligt äktenskap är det största trauma du kan uppleva. Du har ingen som längre delar din vardag hemma, tar emot dina funderingar, frågar efter hur du innerst inne känner dig, undrar om du satt upp nya gardiner eller köpt dig ett nytt klädesplagg. Ja, det är att vara en halv människa. Bokstavligen. Som att bli osynlig. Du känner dig otroligt ensam och utkastad ur den mänskliga familjen. Det kan bara den förstå som gått igenom samma sak. Det är en stor själslig chock när döden slår till i livet.
Men i sin yttersta nöd kommer man närmare sin skapare. Och plötsligt får man en gåva av honom!

Otroligt! En ny man som riktar sitt intresse mot dig, håller om dig, lyssnar på din stora sorg, gråter med dig och delar din smärta eftersom han gått igenom samma sak. Vilken underbar tröst! En ny man som har lika goda egenskaper som din första man hade: värme, förståelse, medkänsla, humor, positiv inställning, livsglädje. En man som får dig att känna dig unik och värdefull. Och lusten att leva  kommer sakteligen tillbaka, liksom kraften att ta sig för nya projekt och dela nya upplevelser. Vilken känsla! Som att flyga! Dansa! Kvittra!  Som att vakna upp ur dvalan!
Kärleken kommer in i ditt liv igen. Jag känner mig utvald som får uppleva detta härliga under, en gång till i mitt liv. Få höra orden jag älskar dej, hålla en stor och varm hand, känna en smekning.

Kärleken finns överallt och det är stort när du ser den komma. Som en nyuppslagen bok, fast i andra upplagan. Tack!
Rachel



4 kommentarer:

Villeosagamamman sa...

Jag har tårar nedför kinderna efter att ha läst det här. Mirachel! Så otroligt vackert skrivet om vacker kärlek.

AL sa...

Det var fint skrivet. Lyfte min dag lite till. Tack Rachel!

Monica sa...

Så kärleksfullt...

Annika/Resfredag sa...

Åh vad fint!