Fullkornspasta?

Jag har provat en del fullkornspastasorter förut -- eller integrali som de heter på italienska -- men aldrig varit särskilt nöjd. Man vet att man gör nåt bra när man äter dem, men det är ingen trevlig upplevelse.

Därför blev jag superglad och överraskad när Mikael köpte hem Barillas spaghetti i just integrale-form häromsistens. (För det första är numera Barillas spaghetti den enda jag släpper innanför dörren. Har tröttnat på pasta som smakar kokt mjöl. Barillas spaghetti är god!) Jag vet inte hur de har lurats, men jag märker ingen som helst skillnad på smaken! Kanske om jag skulle äta ett strå av vardera, men inte när den vita pastan åts förra veckan och den fullkorniga den här veckan. Då smakar de i mitt minne exakt likadant. Och det är just det som har stört mig så mycket förr, att fullkorn smakar sågspån. Det finns några förfärliga sorter i Tyskland som jag verkligen inte tyckte om från tiden där.

Så alla med kinkiga ungar eller kinkiga fruar kan nu få mitt hetaste tips på länge: Barillas fullkornspasta! Jag har dock inte smakat de övriga sorterna, spaghettini, fusilli, farfalle och pennette rigate, men spaghettin kan jag verkligen, verkligen rekommendera! Och visst är själva paketet vackert också? För inte tankarna till sågspån alls!


2 kommentarer:

Stina sa...

Vill man luras ännu mer och göra pastan gul och fin kan man hälla i lite gurkmeja i vattnet. =)

Anja Olergård sa...

Det hade jag inte tänkt på. Vi har precis börjat ha det i ris ibland. Tack för tipset.