Dagen och magen

Har haft ont i magen tre gånger idag. Två gånger så jag skrek högt, nej, ojade eller kved högljutt var nog mer rätt. De här magsmärtorna är inte långvariga. De känns precis som endometrios, men då kunde man ha ont i fyra timmar på raken, skrikont, men nu har jag ont i minuter, inte timmar. Därför underdriver jag smärtan, men tiden är inte inräknad i smärtskalorna så jag ska sluta med det. Jag försöker förgäves hitta nåt det hänger ihop med, men det har både hänt och inte hänt när jag äter, kissar, bajsar och ligger fredligt i sängen. Idag var de två första anfallen korta men starka och kom ca 20 minuter efter maten. Jag misstänker ju tarmarna. Jag vill inte att de ska hitta nåt fel men om de inte hittar nåt fel får jag ju ha det så här i all framtid.

P.S. Stavningskontrollen känner inte igen endometrios och föreslår emellertid eller Skellefteå.

Och folk som är barn till Lill-Babs klagar på hennes nyliga sjukhusmat när hon behandlades för hjärtflimmer. MATEN? Vilket himla lyxproblem! Jag klagar inte ens på vården i allmänhet, för att jag råkar bo 20 min från Sveriges bästa ME-klinik. Men det finns bara en till. I hela landet!!! Och alla andra 39 000 ME-patienter som inte bor i Stockholm och inte har någon landstingsansluten vård alls, för dem vore det ett drömläge om sjukhusmaten inte var så god.

Idag var Karin Alvtegen med i Malou igen. Titta gärna, det var om möjligt ännu bättre idag. Här.

Förresten stod det i en kvällsblaska jag egentligen inte läser, om en ung tjej som hade köpt en nybyggd lägenhet för 5,7 miljoner av pappas pengar. Hon hade inget lånelöfte från banken att visa upp utan pappa var banken. Men nu, när det börjar närma sig inflyttning måste hon dra sig ur eftersom pappan blivit sjuk, först en hjärtinfarkt och sen den allvarliga sjukdomen ME. Och har inte längre råd att köpa lägenheten åt dottern, som kanske får pröjsa 1 miljon för att bli fri från kontraktet. Fy bubblan. Jag får så ont i magen av sånt. Ungefär som folk som lever i ruckel och Arga snickaren säger att om du jobbar 10 timmar i veckan på huset så kommer ni att vara färdiga om 10 år, och då är några av barnens barndom redan förbi och de kanske inte ens bor hemma längre. 10 timmar i veckan i 10 år?! Jag får ont i magen av det också, folk som renoverar ihjäl sig och renoverar huset men inte äktenskapet och blir förvånade när allt spricker. Fy, hjälp!

Men just det, jag berättade det för att de kallade ME för "den allvarliga sjukdomen ME". Så låter det när det passar.

Jag vill inte tävla med nån, men idag orkade jag bara läsa rubriken på en ny studie som visar att personer med me är sjukare än personer med ms, samt att fler med ME än ms blev av med sina jobb pga sjukdom, samt har mindre att leva på. Det vore bra om folk kunde ta in det och inte se ME som "lite trötthet". TACK Karin Alvtegen!

Inga kommentarer: