Läste precis om effektiviteten i olika ombordstigningsmetoder. Rad för rad bakifrån är visst typ värst, och jag minns inte heller att jag blivit ombedd att boarda ett plan på det viset på ett bra tag. Billighetsbolagen låter bara folk gå ombord hipp som happ och det är visst bättre. Läs mer i SvD om ni är intresserade av teori och praktik bakom olika metoder.
En annan teori är uppfunnen av min bror, den enda person jag vet som har pendlat över Atlanten i ett år. Alltså, min bror jobbade förr för British Airways i London och flög i princip gratis. Och med en fästmö på andra sidan pölen (New York -- hon slutade arbeta i det ena tornet en månad före nine eleven!) blev det en del resande. Han lärde mig följande en gång när vi flög.
Ni vet bagagesnurran? På Säve till exempel är den rent löjligt liten. Folk fattar dessutom inte att de inte kan låta 3-åringar och andra (liknande folk) stå och glo närmast bagagebandet. När föräldern tar väskan kan ungen inte gräva sig igenom folkmängden själv och börjar lätt lipa.
Dessutom behöver inte hela sällskapet stå vid bagagebandet. Om det är en väska, eller till och med två, som ska hämtas, räcker det med en person som bevakar bagaget. Den andra kan flytta sig helt ur vägen.
Men här kommer det geniala. Folk brukar stå och trycka så nära bandet de bara kan. Mer panik ju mindre bagageband. Jag ser inte min väska! Och så blir det en väldigt liten ring runt snurran, och en, två, tre, eller fyra "rader" folk bakom den innersta ringen. Detta är problemet.
Men om alla i den innersta ringen tar tre-fyra steg tillbaka blir plötsligt den potentiella omkretsen på människoringen väldigt mycket större, och alla kan se sitt bagage på samma gång. Det behöver inte vara nån sorts hackordning att de som knött sig närmast ser sitt bagage först. Dessutom, om alla står i en stor ring, har man inga problem att kryssa mellan människomassor när ens väska har kommit. Att ta sig igenom en packad folksamling med tung väska är inte lätt, särskilt inte om det är ungar i vägen.
Jag önskar att alla flygplatser kunde måla en linje i marken 1-2 meter utanför bagagebandet. Don't stand beyond this point, eller nåt. Det skulle revolutionera bagagehämtandet. Det ligger kanske inga pengar i idén, men en bra massa goodwill. För vad mycket trevligare det skulle bli på flygplatsen. Trevligare, mer luftigt och mindre stressigt.
1 kommentar:
en del flygplatser har det. men fler borde.
Skicka en kommentar