Jag har telefonfobi. Är inte så rädd att jag inte kan ringa, men så rädd att det är jobbigt när jag måste. Vågar ringa pizzerian och banken utan problem, nästan, men inte vårdsamtal. Då är det så mycket information som jag inte litar på att jag förstår och skriver upp rätt, och det är svårt att vet vad man ska svara när man redan koncentrerar sig på att förstå, och alltid är det nåt jag missar och det gör att jag inte litar på mig själv, vilket ju förvärrar telefonfobin.
Så därför blev jag väldigt glad av nedanstående artikel i SvD. Jag har betalat för att läsa den, men inte för att ni ska läsa den, men om jag uppriktigt säger att jag är jättenöjd med kvaliteten och bredden på de artiklar jag läst på sistone och gott och väl kan rekommendera er att själva skaffa ett digitalabonnemang, så kanske det går på ett ut?
7 tips: Så blir du av med telefonfobi
Blir du stressad så fort telefonen ringer? Skjuter du upp viktiga jobbsamtal in absurdum? Per Carlbring, professor i klinisk psykologi, och Henrik Bromée, författare till boken "Lyft luren – bli framgångsrik", delar med sig av sina bästa tips för att bli fri från telefonfobi.
Del 1 av 7
Var snäll mot dig själv
Egentligen är det en ganska logisk känsla att tycka att vissa samtal är jobbiga, menar Henrik Bromée, som är vd för kreditförsäkringsföretaget Euler Hermes Sverige och har skrivit en bok om att våga plocka upp luren och ringa.
Ringandet innehåller många element som människor automatiskt ogillar – därmed kan ett första steg mot att bota fobin vara att helt enkelt sluta döma dig själv för din rädsla.
– Nummer ett är att inse och acceptera problemet. Det är många som drar sig för att ringa till banken, Försäkringskassan eller olika myndigheter. Det är en utsatt situation där risken att misslyckas är relativt stor. Och ingen gillar att bli avvisad, misslyckas eller uppfattas som jobbig, säger han.
Del 2 av 7
Ring oftare hem till mamma
En stor del av den utbredda telefonfobin kan tänkas bero på att vi ringer allt mindre till varandra. Ett första steg till att bli mer "telefonvan" kan vara att försöka använda mobilens ringfunktion lite oftare i vardagen. I stället för det där SMS:et till kompisen – ring upp i stället.
– Vi skulle alla förmodligen tjäna på att lyfta luren lite oftare. Är det jobbigt att ringa en myndighet skulle jag börja med baby steps, kanske börja ringa dina polare och de som befinner sig i din komfortzon, säger Henrik Bromée.
Tänk igenom, är SMS alltid den bästa kommunikationsformen?
– Det är fantastiskt bekvämt med mejl och SMS, men det är absolut inte mest effektivt. Gör ett extra samtal hem till dina gamla föräldrar eller morföräldrar där hemma.
Del 3 av 7
Hitta motivationen
Vill du läsa mer?
I boken "Lyft luren – bli framgångsrik: om kalla samtal och telefonskräck" (Lava Förlag, 2017) går Henrik Bromée igenom olika metoder, mentala förberedelser och konkreta tips för att våga ringa. Boken riktar sig framför allt till försäljare och företagare, men även till den som söker jobb eller vill bli bättre på att ringa samtal i allmänhet.
Medverkar i boken gör kända entreprenörer och företagsledare som Johan Staël von Holstein, Therese Albrechtson och Johan Wendt.
Vad är egentligen meningen med det där samtalet som känns allra tyngst? Ett steg mot att våga lyfta luren kan vara att definiera drivkraften bakom, enligt Henrik Bromée.
– Oavsett om det handlar om att ringa Skatteverket, att ringa och sälja in dig själv till en arbetsgivare eller att sälja in ideellt engagemang för något, måste du hitta din egen motivation.
Många bävar just för att ringa upp en potentiell blivande arbetsgivare. Med en ärlig, uppriktig motivation kan samtalet bli enklare att genomföra, menar Henrik Bromée.
– Ställ dig frågan: vad vill jag uppnå och på vilket sätt är det här samtalet viktigt för att nå dit? Då målbilden är tillräckligt stark blir det enklare att ta risken att till exempel göra bort sig.
Del 4 av 7
Lär dig vara ”jobbig inom normen”
Per Carlbring, professor i klinisk psykologi vid Stockholms universitet, har forskat kring social fobi där telefonfobi ingår som en undergrupp. I ett pågående projekt har forskarna utvecklat en app med olika övningar, varav en är att just prata i telefon.
– Ett tips är att börja med det lätta, att till exempel ringa till en pizzeria eller ett gym och fråga om deras öppettider. När du klarat det kan du utmana dig till själv lite mer och ringa och boka bord på en restaurang, för att sedan ringa och avboka det dagen efter.
På så sätt övar du upp dig på att vara "jobbig inom normen". Känns det konstigt att ringa kvarterskrogen så kan ett tips vara att ringa till ett ställe i andra delen av landet.
– Övning ger färdighet. Med de här övningarna kommer man ganska snabbt till att kunna ringa vanliga samtal som man behöver i det vardagliga livet, säger Per Carlbring.
Del 5 av 7
Gör din research – skriv ett manus
I sin roll som vd för ett kreditförsäkringsföretag lever Henrik Bromée på så kallade "kalla samtal" – att ringa upp människor och företag på vinst och förlust. Nyckeln för att bli trygg i ringandet har för honom varit föreberedelserna.
– Ett tips är att ha ett manus om du ska ringa ett samtal som känns extra jobbigt. Men försök att vara naturlig och inte läsa innantill, säger han.
Oavsett om du ska ringa och sälja in dig själv, ditt bokmanus eller din briljanta affärsidé – var förberedd.
– Det märks direkt i ett telefonsamtal om du är trygg eller inte. Ett sätt att bli det är att dels ha ett manus, dels ha förberett svar på uppenbara invändningar eller motfrågor. Förberedelserna gör att du blir relevant och då kommer du garanterat åka på färre avvisningar, vilket i sin tur gör att nästa samtal känns mindre jobbigt.
Del 6 av 7
Formulera det värsta som kan hända
Något som är jobbigt för många är när man tvingas vara personlig i ett telefonsamtal med en främling, enligt Per Carlbring. Det kan handla både om att ringa och söka jobb, ringa doktorn – eller pizzerian.
– Många upplever det som jobbigt just att ringa med ett önskemål, att till exempel visa sina matpreferenser och att man är hungrig, att man har ett behov. Man blottar ju lite av sig själv.
Per Carlbrings tips är att försöka formulera för sig själv vad som egentligen är obehagligt och det värsta som kan hända. Ofta inser man då att det inte är så farligt som man tänkt.
Del 7 av 7
Banken är ingen auktoritet
Henrik Bromée tror att mångas rädsla för att ringa exempelvis myndigheter bottnar i en överdriven respekt.
– Många uppfattar banker och myndigheter som auktoriteter, och då kanske skräcken handlar om att du känner att du ringer till någon som står över dig, du känner dig i underläge.
Genom att försöka inse att tjänstemännen hos Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan är "vanliga människor", kan det bli enklare att ringa de där samtalen som många skjuter upp.
– I de situationerna är du egentligen kund och skattebetalare. De är dina jämlikar, säger Henrik Bromée
1 kommentar:
Jag tyckte nog inte att tipsen gav mig så mycket.
Fast min största telefonfobi kommer av att jag hör så dåligt, inte minst i telefon.
När folk hasplar ur sig en inledning hör jag nada och känner mig så dum när jag måste be dem upprepa. Och sen en gång till. Och en gång till. :-(
modren, halvdöv
Skicka en kommentar