Upprörd

Nu har jag en åsikt, men ingen lösning. Har ni?


Läste nyss att SOS Alarm tar emot cirka 20 miljoner larmsamtal varje år, och att ungefär 3,6 miljoner av dem gäller nödsamtal. I runda tal 4 av 20 alltså, eller en femtedel. Det vill säga att fyra samtal är på skämt/busringningar/folk med nageltrång/fulla som vill ha skjuts hem/whatever, och så ETT samtal på riktigt. De där skämtsamtalen måste ta tid från de riktigt sjuka och kosta samhället massor 


4 av 20 är cirka en femtedel. Det vill säga, fyra samtal är på skämt, busringningar, folk med nageltrång etc, och så ett samtal på riktigt. De där skämtsamtalen måste ta tid från de riktigt sjuka och kosta samhället massor av pengar. Att så många skämtar gör ju också att SOS Alarm måste ta ställning till vilka som är sjuka på riktigt och inte, och då kan det felbedöma.


Jag tycker det är enormt upprörande att folk inte tar SOS-numret på allvar. Det borde vara straffbart. Typ att det kostar 1000:- att ringa dit och bara om det är på riktigt får man pengarna tillbaka. Men då har vi problemet att folk kanske tror att det är en hjärtinfarkt och så är det bröstbensinflammation eller så. Att man inte kan ställa sin egen diagnos borde inte drabba en ekonomiskt, såklart. Så det är inte en fullgod lösning. Men skämtsamtalen borde i alla fall helt klart kosta sköna pengar. Har ni några förslag på hur?

Inga kommentarer: