Män och kvinnor och sånt

Såg en artikel, som jag dock inte läste, om nåt jag hört förr, att man har hittat celler från barnens kroppar i mammornas hjärnor sen de var gravida. Tror inte det är hela förklaringen till att kvinnor har känsla för sina barn.

Däremot är den känslan inte bara mellan mamma och barn. Faktiskt kan man känna så för en 62-årig gråskäggig man. Han har precis drömt väldigt levande och har gasat och bromsat mycket samt haft det allmänt obehagligt och vid ett tillfälle faktiskt skrikit i sömnen. Jag la min hand på honom men han kände det inte. Ville inte väcka honom, bara lugna honom, men nu har drömmen slutat. En del säger att man inte ska väcka barn som har mardrömmar utan låta dem drömma färdigt så de inte är rädda längre. Vet inte om det är sant och om det också gäller äldre makar.

Vi har fått rena lakan idag, men tyvärr kom jag inte ihåg att be om att de kuddar som hade blåa örngott skulle få det även i fortsättningen. Och jag hade inte varit inne i sovrummet och kollat om det var rätt. Jag har nämligen ganska många kuddar men Mikael har bara en. Jag har en ny julklappskudde som är väldigt underlig men hemskt bra. Den är lätt som en fjäder och hård som nåt annat än kuddmaterial, men den är formad helt perfekt och ligger kvar och behåller formen. Hur som helst också en dunkudde för nacken och två ikeakuddar för ryggen. Jag vet skillnad på alla våra fem, sex kuddar och använder dem till olika saker. Men Mikael känner inte igen alla våra kuddar (gör män nånsin det?), inte heller sin egen faktiskt, så nu har han tagit en av de urvaskade knölbullarna till ikeakudde och vikt den till oigenkännlighet. Men att han inte kan känna igen sin kudde bland fyra andra.

Vi har apropå Ikea köpt nya luckor till badrummet. De har spruckit i färgen och ser rätt hemska ut. Egentligen är deras köksluckor inte till för badrum men vi är för snåla för att köpa äkta badrumsskåp. Så nu har vi fått köpa nya luckor istället. 299:- styck.

Det är faktiskt en riktig fullträff. För skåpsstommarna är från Ikeas gamla köksmärke Faktum. Den är ersatt av Metod. Men det är inte samma storlek på dem så nya luckor passar inte till gamla kök. Och vi har kollat lite håglöst genom åren på såna där som gör grejer till ikeasaker till exempel, men det är så dyrt. Men nu härom kvällen när Mikael inte hade kunnat somna så räknade han ut att Ikea faktiskt säljer dörrar, lådfronter och gångjärn till de gamla köken! Men de gör väldigt lite reklam för dem och man måste veta att de gamla stommarna hette Faktum. Men då finns luckorna kvar och vi köpte helt sonika fyra nya luckor som ska komma till utlämningsställe nästa vecka. Jättebra. Slipa och måla om är inte min mans drömsysselsättning.

Fast jag är så sugen på att slipa om vårt matbord. Det är fortfarande så stabilt och är bara slitet på bordsytan. Och stabila bord kostar multum så jag vill slipa och måla om hela bordet. Det låter väl jättetroligt att jag orkar det? Det ena du vill, det andra du skall. Jag är en människa som inte kan måla om sitt bord.

Men jag är också en människa som blöder från hjärtat när hennes man har mardrömmar.

2 kommentarer:

Humlan sa...

Mikael har tur han! 🥰 Instinktivt känns det som man inte bör väcka äldre makar som mardrömmer heller?


Kram Humlan 🐝

Anja Olergård sa...

Nej, det ska man nog inte.