Goda nyheter

Jag har ju haft två höga fastesockervärden tidigare i år. Så när regionen inbjöd till projekt för prediabetiker anmälde jag mig. Fet och orörlig, det är bara en tidsfråga tills jag får fler livsstilsorsakade sjukdomar än högt blodtryck. Men jag hade för lågt hba1c (långtidssocker) för att få vara med, 37 (31-46).

Härom dagen meddelade de mig att jag kunde ta om provet och se om värdet ändrats. Och kanske vara med i projektet i alla fall. Det nappade jag på.

Och två goda nyheter, dels så funkade det riktigt bra att ta mig runt på Ersta sjukhus med elrullstolen före min botoxbehandling. Fast jag har ont i kroppen idag för att sitsen på rullstolstaxi är stenhård. Men ändå, det känns bra att vara självständig fast det tar dubbelt så mycket energi som när Mikael körde mig. Men att det alls går är bra.

Och de andra goda nyheterna är att mitt hba1c har sjunkit och nu har jag 35! Jag har inte precis tänkt på kosten/sockret utan bara levt mitt vanliga liv. Ätit kvällsmacka om jag orkar bre macka, annars bara druckit en liten kopp O'boy på natten. Eller bara ett glas vatten. Och då bara ätit en stor middag också. Jag vet att periodisk fasta är bra för blodsockret och jag fastar ju varje dag i minst 18 timmar, ibland äter jag bara en måltid och då fastar jag i 23 1/2 timmar. Men jag är i alla fall jätteglad att sockret är bättre och inte sämre! Nåt enda som den här kroppen klarar av som den ska!

6 kommentarer:

modren sa...

Good for you! Det kanske helt enkelt är att du har börjat tänka LCHF? :-) Tänka är stort.
Kände du ändå inte en viss frihet när du åkte runt i kometen? Kanske du kan ta med dig en liten kudde att sitta på i färdtjänstbussen.
modren

Anja Olergård sa...

Jo, absolut att jag kände en viss frihet! Att klara mig själv är stort. Kudde för ryggen är bra tänkt.

Sen måste jag säga att kometen är den stora, utemopeden, Marve är den lilla med joystick. Marve efter Flexnes, som ju är likt Eloflex som den heter.

Sen tror jag att jag blivit bättre på att bara äta när jag vill ha, inte bara för att vi har nåt hemma. Igår kväll åt jag macka med medwurst och tomat. I was in heaven. Jag valde bort nån kärleksmumskaka till förmån för mackorna. Jag vet att mat är godare än sött. Med det enda undantaget dina bullar, och pappas också apparently.

modren sa...

Och ändå var det pappas första och enda försök! Att jämföra med alla mina bak-år! Fast jag instruerade ganska ordentligt så han inte tog för mkt socker. Han ville haft pärlsocker på, men då sa jag att ingen kommer att äta dem.
Idag har jag gjort maizenapudding till god kvällsmat.
Ja, god mat är det godaste som finns. Hemköps grillade kyckling som vi ätit två dagar i rad nu var både billig och jättegod! Inte alls vansinneskryddad.
I morgon falukorv vars datum gick ut i går. :-( Det är som att vi måste stressa för att äta upp all mat vi har hemma, innan den blir dålig.
modren

Humlan sa...

Vad roligt att höra! Blir glad för din skull 😊💕


/Humlan

Anja Olergård sa...

Tack Humlan! Ja, det var goda nyheter!

Anja Olergård sa...

Det märktes att det fanns en instruktör i kulisserna. De var nästan som dina! Dvs bäääääldigt lyckade!